09 iulie 2013

146." Murgul " sau durerile colectivizarii (DEBUT)

.
Ileana Cosanzeana este frumoasa din povestile copilariei noastre, ba printesa, ba o simpla fata de la tara frumoasa de pica si isteata foc, oricum, vesnic perechea unui Fat Frumos.
Dar Ileana Cosanzeana noastra este o povestitoare mestera si azi debuteaza aici cu o istorisire scurta din copilaria sa, o amintire trista a unor vremuri care chiar au existat , de cosmar si nu de poveste.

CITESTE SI SPUNE-TI PAREREA:

.

   In viata sunt intamplari si evenimente ,a caror amintire ne urmaresc pe tot parcursul...ca o umbra .Nu stiam ce se intampla in acea dimineata ,eram prea mica la aproape cinci anisori ,sa inteleg o lume dincolo de joaca si papusile din carpe . 
   M-am trezit speriata de urletele si bocetele mamei . Se simtea agitatie , multa vorba si lume in ograda .      Ghemuita sub plapuma ,si cu sufletul cat un purice ,ciuleam urechile sa inteleg cate ceva .
   "Criminalii" .....a fost singurul cuvant pe care am reusit sa-l deslusesc .Din ce in ce mai speriata ,si in inconstienta varstei , am coborat din patul mare care patrona odaia si m-am indreptat spre hol, apoi , iesirea secundara . 
   
   Afara un tablou sfasietor de dureros ....rude,vecini se agitau si-si vorbeau mai mult din privirile inlacrimate,doar plansul mamei despica vazduhul. Ajunsa pe scari ,am inceput si eu sa plang...mama continua sa strige : criminalii ...criminalii.. Tata ,cu demnitatea barbatului care stie sa sufere, avea ochii impetriti si privirea calma in fata durerii . 
   La un moment dat am simtit o mana calda incolacindu-se in jurul gatului ....era bunicul .M-a luat in brate cu blandete si cu vorba moalcama ,a spus ca Murgul nu mai este , ca Murgul a fost impuscat .Nu intelegeam eu ce inseamna impuscat,un cuvant neuzual pentru copilul acelor vremuri .......'' vremuri marete'' : Colectivizarea agriculturii -un proces ce a constat în confiscarea aproape a tuturor proprietăților private din sistemul agricol .   Nu doar marii moşieri au rămas fără avere, ci şi amărâţii care aveau doar un petic de pământ.Exproprierea a început cu chiaburii şi s-a încheiat cu ţăranii de rând.Saracii oameni au fost deposedaţi de tot ce aveau mai de preţ: pământul. Un proces de dezradacinare si instrainare a celei mai mari si importante paturi sociale a tarii...un proces care ,asa cum am invatat mai tarziu la scoala ,a avut la inceput libera asociere ( propaganda comunista ) ...adica ,Intovarasirea si formarea Gospodariilor Agricole Colective. Tata ,a refuzat sa mearga la Intovarasire ...a refuzat sa duca pe Murgul ,vaca cu vitel ,caruta ,alambicul si celalate atelaje agricole la Gospodarie . 

   Intimidarea si Teroarea nu s-au lasat asteptate . Intr-una din zile ,cand Murgul era pe izlaz ,comunistii ,prin slugile lor ,au tras .....Murgul , a fost primul pret ,prima decontare. ....inceputul unui drum,a carui continuare am sa vi-l spun in alta povestioara la fel de trista si dureros de adevarata ... ! 

Ileana Cosanzeana

.

6 comentarii:

  1. Multi ar avea de povestit despre acele "vremuri de aur"!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. SI NU AR FI RAU SA O FACA.

      Ștergere
    2. Hai, lasa ironia de 2 lei. Comunismul a avut si partile lui bune, nu te mai agita degeaba! E mai bine acu', ai, dashteapto?

      Ștergere
    3. CHRISTINNE ! REGLEAZA-TI LIMBAJUL, NU ESTI AICI CA SA TE TII DE ASA CEVA.
      UNA PESTE ALTA, ILEANA NU A SPUS CA ERA RAU SAU BINE IN COMUNISM, A POVESTIT O INTAMPLARE DE ATUNCI SI ATATA TOT.
      TE ROG SA RESPECTI OAMENII DE AICI , POTI VB CIVILIZAT CAT DORESTI.
      MERCI.

      Ștergere
    4. DA eu nu am prins colectivizarea dar stiu cate ceva de la bunicul meu pe numele lui Ioan Barsan fost ofiter in garnizoana regala de la castelul Bran noi santem de loc din orasul Rasnov jud Brasov eu nu am avut tata sii m-au crescut bunicii sii asa am avut ocazia sa invat adevarata istorie a Romaniei asa cum a fost adevarata nu falsificata de comunisti al batran a fost sii pe front sii a cazut prizonier la rusi la Cotul Donului unde si-au lasat oasele cateva zeci de mii de romani dar sza revenim de fapt acesta e un raspuns pt Cristine cea care zicea de comunism sii sa revenim .Colectivizarea a fost facuta dupa modelul Colhozurilor sovietice adica : comisarii de partid intrau in ograda omului sii il luau pe bietul om la inceput cu amenintari sii intimidari daca omul nu ceda la varianta A treceau la varianta B varianta B consta in legarea omului de maini sii picioare il legau la ochi il suiau intr-o duba sii il purtau prin sat spunandu-i in tot acest timp ca il inpusca tot in varianta B incepeau bataile il bateau ca pe un animal cu paturile de arma cuu pumnii cu bocancii pana lesina il duceau intr-un loc ferit sau la cladirea postului fost de jandarmerie regala acum post de Militie .Il schingiuiau acolo pana semna ca intra in colectiv multi au murit de la acele batai sau au ramas cu sechele de nevindecat paralizii ect .Draga Cristina stii cine a vrut colectivizarea ? Prapaditii satului aia au vrut colectivizare aia care nu au avut pamnt care beau toata ziua in loc sa-si are ogorul sau sa munceasca pe la altii .Regele Ferdinand a dat pamant tuturor celor care au luptat in primul razboi mondial ata lor cat sii vaduvelor sii orfanilor de razboi asa ca nu aveau nici o scuza ca erau saraci findca practic toti au primit pamnnt acest act s-a numit Marea inproprietarire .Ti-am scris toate acestea Draga Cristina ca sa mai inveti poate putina istorie nu zic ca poate nu stii dar cu asta inveti putin mai mult ))) Cu stima Dan

      Ștergere