26 septembrie 2013

250.Pagini din istoria juridicului in Romania:Judecatoria de ocol !


Colegul nostru dl.col(r) Miron Dumitru a gasit referinte despre Judecatoria de ocol din Harlaul anilor 1889, ocazie cu care ne face cunoscuta aceasta institutie de imapartit dreptatea.
DATI PAGINA: 


Am gasit mai multe referințe despre această instituție. De exemplu în ziarul Epoca nr.290 din 11 noiembrie 1886 este un articol deosebit de critic la adresa unui judeăcător de ocol, de la Judecătoria de ocol Hârlău, care împărțea dreptatea în funcție de valoarea mitei primite.

ziarul-epoca-11

În volumul II, Tara Româneasca, al Enciclopediei României, editura Imprimeriei Nationale, 1938, lucrare elaborata sub conducerea prof. Dimitrie Gusti, privitor la județul Botoșani, arată ca în târgul Hârlău era o judecătorie mixtă.
Marcel (Marcovici) Meridan, în cartea “Hârlău – târgușorul evreiesc al tinereței mele”, apărută în 1993 la Tel Aviv, Israel, la paginile 104 și 105, dă o descriere a străzii Deleni (actuala stradă Bogdan Vodă).

carte-marcel-meridan
El spune că “de la școală, pe un drum ce trecea printre două garduri, cel al spitalului și al conacului Grigoriu, nu era așezare omenească. Doar la capătul cu strada Deleni se găsea judecătoria de ocol. Judecătorul șef era un boiernaș din Cotnari, pe nume Bogos. O musteață stufoasi îi decora obrajii (…)”
Am întrebat și eu persoane mai în vârstă care au apucat Hârlăul de acum 60 de ani, și mi-a precizat locul fostei judecătorii: În actualul parc al primăriei Hârlău.

tataranu 009
Din păcate nu am nici o fotografie cu această judecătorie, nici când a fost dată in folosință sau a fost demolată.
Conacul Grigoriu, din descrierea facută de Meridan, era aproximativ pe locul acum este CAR-ul pensionarilor si blocul de lângă el.

- col.(r)Miron Dumitru -


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu