31 octombrie 2013

303.31 Octombrie 1974 : primul zbor al I.A.R.93 - primul reactiv militar romanesc !

Asa arata primul aparat operational, intrat in Fortele Aeriene Romane.
    La aceasta data , lt.col.Ghe.Stanica a intrat in istorie ca fiind pilotul care a ridicat de la sol primul avion militar reactiv fabricat in Romania.
    Nu are rost sa stam sa povestim ce, cum si in ce fel a ajuns Iugoslavia sa colaboreze cu noi la productia unui asemenea avion (e simplu: si noi si ei eram nebunii comunismului si dizidentii Pactului de la Varsovia si vroiam sa fim independenti !), am vrut doar sa va aduc aminte de acest moment si sava fac mandri ca macar am apucat sa vedem zburand aceste avioane pe care azi, chiar daca mai aveau sanse sa serveasca patria, le vedem static in muzee, parcuri, ronduri , sau cum am primit azi o foto pe facebook - macelarite pentru fier vechi !
- nemotoujours -
DATI PAGINA !

    I.A.R.93 Vulturul (romanesc) si Soko Orao j22 (iugoslav) aveau aproape totul in comun, cu mici modificari nesemnificative de o parte si de cealalta, singura majora aparuta ulterior la varianta romaneasca fiind postcombustia, capacitate pe care motorul original Rolls-Royce Viper nu o avusese in original (fiind dezvoltata de I.A.R.Craiova si Turbomecanica Bucuresti, iar iugoslavii se pare ca au aplicat-o mullt mai tarziu,prin modificari ulterioare cu componentele romanesti).
    Se spune ca noi nu am fi putut realiza acest avion fara Iugoslavia si ei fara noi si asa este, pentru ca ei nu aveau capacitatile noastre de productie si tehnologice (plus experienta, intrucat noi deja lucram elicoptere reactive Alouette si Puma, plus ca de ceva ani reparam MIG-uri la Bacau).,iar ei avand acces foarte bun la tehnologiile tarilor din vest (capitaliste) fiind foarte agreeati de acestea.
    Adevarul este ca Romania a cerut periodic licente sovietice pentru motoare reactive, dar URSS-ul nu a aprobat niciodata acest lucru, iar cele vestice...cu toate ca aveam relatii economice foarte bune, au refuzat elegant.
    Oricum, acest proiect a dus ulterior la realizarea celui de-al doilea tip de avion, I.A.R.99-Soim.
    Nu mai spunem povesti ,punem poze de ale mele si din net-desigur cu primul aparat,caci nu aveam acces la el pe atunci.

- nemotoujours - 


Varianta iugoslava
Varianta Iugoslava in schema actuala de culori-inca este in serviciu !
Vedere sub burtica
Impunator,nu?Muzeul Aviatiei


2 comentarii:

  1. Nu inteleg titlul "promul reactiv romanesc" este vorba de reactiv chimic, nuclear sau AVION. Scrie fratele meu romaneste sa inteleaga tot poporul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. SCUZEM DAR...NOI NU SCRIEM PENTRU TOT POPORUL !AICI CINE CITESTE, STIE CE SE SCRIE SI CHIAR INTELEGE.
      IAR TU DACA MAI POSTEZI CA ANONIM, NU VEI MAI FI PUBLICAT!

      Ștergere