21 decembrie 2013

366.MOS GERILA si MOS CRACIUN - un "oficial" si un "clandestin"(poveste adevarata)

  Multi dintre noi eram derutati de faptul ca la scoala,gradinita,televizor si in magazine aflam ca "vine Mos Gerila" iar la bunici si acas...ca de fapt il asteptam pe Mos Craciun.
  Tarziu am aflat si enigma acestei "dedublari "misterioase, enigma rezolvata cu glas soptit si repezit.
  Hai sa cititi una dintre povestile Ilenei in care apar cei doi mosi, asteptati cu nerabdare de copii si de multi dintre cei mari, chit ca unul era comunist iar celalalt traditional religios.

Disvutie prieteneasca
  Demult se schimbase in calendar fila cu Octombrie ,iar de la inaltime afisele publicitare  sfidau cu tot felul de imagini cu decoratiuni specifice sarbatorilor de iarna .Decembrie ,a aterizat fortat in vitrinele magazinelor si supermarcketelor o explozie de produse expuse intr-o maniera suparator de comerciala . 
  Luna decembrie pare sa fi venit demult , daca te  plimbi printre rafturi ajungi sa dai cu ochii de standurile colorate dedicate Craciunului. Lumea s-a globalizat ,nu numai in Romania sau Europa de Vest se intampla asa ceva ci , peste tot in lume ,Traim demult intr-o era a consumismului ,Mediile de publicitate si marcheting, distibuitorii si agentii comerciali in goana lor dupa vanzari si implicit profit, strica magia Craciunului,Am ajuns sa ne grabim in toate si cu siguranta vom descoperi in ianuarie reclame cu iepurasi si oua pentru Pasti.. 
  Dar , nu asta este intentia  mea, toate astea sunt sigura ca le  stiti  si  traiti iar  viitorul nu ne va scuti de publicitatea agresiva ,important sa le cunoastem  si sa nu depasim granita ce separa interesul pur mercantil si magia acestei mari sarbatori .
  Dincolo de toate acestea cu o bucurie imensa ,doresc sa va povestesc o farama din copilarie  si dintre toate amintirile ,una se intoarce mereu placuta si cuminte : Mos Gerila & Mos Craciun ,aducand de fiecare data parfumul acelor timpuri . Si sa-l citez pe A.P. Cehov : ''  Nu există slut care să nu-şi găsească perechea potrivită şi nu există bazaconie care să nu-şi găsească cititorul ei.''
  Dar ,mai bine va povestesc  intamplarea  hazlie , care are aproape jumatate de secol . Nu-i asa ca v-am starnit curiozitatea?
*Ileana Cosanzeana*
Mos Gerila
   A fost o vreme când, oricât m-aș fi străduit, nu reuseam sa inteleg cum de este posibil sa existe doi mosi : Mos Gerila si Mos Craciun. Unul era la gradinita iar mai apoi la scoala ,iar celalat era un clandestin si venea numai acasa . Nu stiu sa spun exact cati anisori aveam dar ,prima amintire coboara cand mama ne spunea sa cautam sub perna ca a trecut Mos Craciun si a lasat daruri  .Gaseam doar cateva dulciuri ,nimic deosebit . Dar ,prima amintire mai clara  si un dar mai substantial ,a fost o papusica ( va amintiti papusele acelea cu fata dintr- un carton rezistent tip mucava ) ,caci pana atunci avusesem doar papusi din carpe facute de mama sau bunica . Nu m-am bucurat prea mult de acest dar mult dorit si asteptat caci,intr-o zi pe cand mama spala rufe in ciubar ( galetar -regionalism ) ,am imbaiat si eu papusica ,la fel cum ne facea baie mama .....va imaginati ce s-a intamplat 
 ; ,s-a muiat mucavaua si a inceput sa se exfolieze fata  iar papusica a devenit  un fel de monstru . Dar ,tare  as dori sa va spun si cum era baia -lautul pe atunci  . Mama ,incalzea apa multa ,cam pentru jumatate de ciubar ,pe care-l aseza  in mijlocul odaii , ne lua pe rand si ne spala pe cap cu  sapun facut in casa cu aroma de menta si pelin . Dupa  aceasta ne cufunda tot pe rand in apa preparata cu lesie din cenusa iar cand  ne scotea eram  rosii ca un rac  .Pe timpul acela ,nu existau sampoane ,spumant de baie,halate ,cazi cu hidromasaj si cabine de dus . Se facea baie in galetar - ciubar dar,nici paduchi nu am vazut . A  fost nevoie sa treaca timp ,i-am descoperit  dupa Revolutie deh ,era democratie  si intr-o zi  m-am trezit cu acesti ''chiriasi'' ,adusi de copii de la scoala . Cam ,asa se traia acum jumatate de secol .....
Mos Craciun
  Dar ,n-am uitat de Mos Craciun si nici de impostorul     Mos Gerila care venea doar la serbarea de la scoala  . A mai trecut un an iar,sub perna am gasit o jucarie cu cheita  .....o balerina ascunsa intr-un nufar .Si tot am invartit cheita ,pana cand balerina s-a dezmembrat iar jucaria s-a stricat......si iarasi un an de asteptare .Intre timp crescusem dar,si dorinta de -al intalni pe Mosul caci primeam numai explicatii ( le cunoasteti si voi ) ca este tare batran si grabit sa ajunga la toti copii . Iar in anul urmator  ,mult doritul Mos - Craciun a  decis ca-i timpul sa facem cunostiinta.

  In acea dimineata ,mama ne-a trezit pe la sase ,nu intelegeam ce se intampla , numai cand trecea parintele Isac cu Ajunul Craciunului ne trezea  cu noaptea-n cap . Eram anuntati ca Mosul se apropie de
.
casa si sa-l intampinam cu binete si  cu o frumoasa poezie . Mama deschide larg usile  de la odaie  si  antret si .......si suspans , un brad imens impodobiot cu tot felul de globulete, beteala ,lumanari din ceara , bombaone legate ,si  cineva care se chinuia sa-l introduca pe usile neincapatoare . In sfarsit , Mos-Craciun  ! Cand l-am vazut ,m-am descurajat si l-am privit suspicioasa  ....nu semana defel  ,cu cel vazut in cartile mele  de povesti .Nu avea rost sa stric magia ,mai ales ca fratele meu mai mic ,tremura de emotie cand a spus poezia. Acum cincizeci de ani ,de unde sa gasesti costumatie adecvata ? L -au adaptat in persoana unui liceean din vecini si  imbracat cu o suba , incaltat cizme de cauciuc ,pe  cap  caciula de blana si fata acoperita cu un ciorap de naylon .Semana ,mai mult cu o sperietoare decat  cu mult iubitul si  doritul Mos-Craciun .In acest mod s-a desfasurat prima mea intalnire cu Mosul ....o intalnire, chiar de pomina . Dar ,pentru verii mei de la oras ,acel Craciun a fost un mare ghinion . Locuiau  la curte ,bradul impodobit de parinti a fost lasat afara iar ei  invitati sa vada darul    ,caci Mosul fiind foarte bratran si grabit , n-a mai asteptat . Dar ,surpriza ....bradul parca intrase in pamant  . In cele cateva minute care au durat pana ei au iesit in curte , dintre cei  multi  care au trecut pe strada si au vazut   ( doar era Ajunul Craciunului ) cineva  , a intrat in curte apoi a disparut in noapte cu tot cu brad ......Anii au trecut ,noi am crescut dar,s-a diminuat si magia Craciunului din copilarie.


   Intre timp Mos-Craciun al meu ,a mers  la facultate ,si chiar a ajuns director la o intreprindere dintr-un oras de la Dunare . Acum ,este un pensionar  linistit , respectabil si probabil deapana la nepotei o parte din aceste intamplari . In putinele ocazii  cand ne-am vazut ,mereu  ne-am amintit ,povestit si amuzat  de rolul jucat in piesa '' De-a Mos Craciun '' . La distanta de  jumatate de secol ,ramane o poveste hazlie o amintire draga , pe care o voi impartasi la timpul potrivit viitorilor mei nepoti . Cu siguranta ,Dumnezeu imi va face acest dar ....aceasta binecuvantare.
  Voi ce amintire aveti despre prima intalnire cu Mos Craciun ,mai tineti minte ? Incercati  un exercitiu de memorie si mai mult ca sigur o sa simtiti parfumul acelor vremuri .


*Ileana Cosanzeana*


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu