31 iulie 2014

605.“Să nu-l uităm!“ Spectacol omagial organizat de către ASOCIAŢIA SCRIITORILOR ACADEMUS BUCUREŞTI în cinstea regretatului ADRIAN PĂUNESCU cu suportul "SUNTEM ROMANIA!"

.
.
   In data de 21 iulie 2014 a avut loc manifestarea culturala "Sa nu-l uitam!", eveniment comemorativ dedicat poetului Adrian Paunescu. Manifestarea a fost o realizare a Asociatiei Scriitorilor "Academus", in colaborare cu o parte a membrilor trupei de teatru "Joc", avand suportul tehnic al revistei-magazin "Suntem Romania!".


          Chiar dacă mult înainte de zilele 18, 19, şi 20 iulie 2014 Craiova se anunţase gazdă a celei de-a doua editii a Festivalului Internaţional Adrian Păunescu, Asociaţia Scriitorilor Academus îi informa pe bucureşteni că pot retrăi fenomenul Păunescu participând la spectacolul de poezie şi muzică folk susţinut luni 21 iulie ora 16:00 în splendida sala a Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ situată în Bd Regina Elisabeta nr 32. 
        Referitor la reacţiile unora dintre invitaţi, inainte de participarea lor a acest eveniment, cred ca ar trebui să le evidenţiem criza de personalitate izvorâtă din ruptura existentă între individ ca personalitate pe de o parte şi, pe de altă parte, acelaşi individ ca membru al unei colectivităţi care îi înăbuşă personalitatea. De aceea din când în când trebuie aplicată noţiunea de “Selfadjustement” (autoadaptare la formele anxioase ale unor indivizi ai societăţii). Aveam sa aflu că preşedintele amintitei asociaţii (poet şi eseist), domnul Cristian Neagu, a fost descoperit de Adrian Păunescu în vara anului 1973, şi, se poate spune cu tărie că “a ucenicit“ în poesfera păunesciană, mărturie stând în cele din urmă poeziile sale. Spectacolul a fost structurat într-o singură noapte pe ideea de inspiraţie goethiană, şi anume: Mărturisirile unui suflet frumos; atât de frumos încât, se cuvine să cităm cuvintele atribuite de Socrate Diotimei: “frumosul divin cel cu înfăţişare unică“. 


DA PAGINA !



        Aşadar, ne aflam în după-amiaza zilei de 21 iulie a.c. Parcurgem bulevardul la pas trecând nostalgici pe lângă zidul impunător al Colegiului Naţional Gh. Lazăr, amintindu-ne de tinereţe, de calitatea învăţământului din anii “70-“80. Traversăm bulevardul Schitu Măgureanu oprindu-ne în dreptul imobilului cu nr 32, un impunător monument arhitectonic, căruia îi recunoşti cu uşurinţă influenţa stilului bizantin într-un ansamblu neoclasic, după arcul semicircular care domină intrarea . 


       Este ora 15:37. Grupuri de câte trei - cinci oameni, se lămuresc între ele întrebându-se reciproc unde se va ţine spectacolul. Sunt oameni bine încărunţiţi ce afişează o oarecare distincţie; oameni iubitori de cultură, iubitori de Păunescu. Sunt cei cu care am trăit în interiorul unei metafore lirice adolescenţa şi drumul către maturitate sub modelarea iconilor valorici : Deep Purple, Pink Floyd, Roşu şi Negru, Mondialul lui Gabi Drăgan şi Cenaclul Flacăra... Vin din ce în ce mai mulţi. Printre ei sunt şi tineri curioşi să afle ce a însemnat de fapt fenomenul Păunescu. Mă hotărăsc să intru. Urcând scara către etajul doi, rămân profund încântat de interiorul acestei clădiri cu tente baroce. 
.

Ana-Maria Dumitru in recital

       Constat cu aceeaşi uimire că în loc de geamuri, pe uşi s-au montat de peste un secol,  foi de cristal şamfrenat. Pătrund în sala de spectacol. Mobilier nou, scaune ergonomice. Sunt mai bine de 120 de persoane care privesc curioase cortina. Observ că este prezent şi maestrul de sunet nemotoujours  ("Suntem Romania!"). Scena este încadrată de boxe profesionale . Un ecran de dimensiuni considerabile mă determină să presupun existenţa unui proiector. Cercetez cu privirea mai atent şi îl descopăr mult în faţă, pe un pupitru.
     Sosesc folk-iştii. Ana Maria Dumitru îşi ţine chitara în braţe ca pe un copil. Intră grăbită în culise. Se aude zgomotul fermoarului de la husă şi un clinchet accidental de coarde. Aliniaţi, disciplinaţi, membrii prezidiului se aşează
Ana-Maria si cativa dintre membrii trupei"Joc"
fiecare pe locul său, cu excepţia domnului preşedinte Cristian Neagu care a urat bun venit participanţilor, prezentând publicului membrii din conducerea Asociaţiei Scriitorilor Academus într-un mod în care, nu poţi să nu constaţi că este omul discursului carismatic, elevat.



        După o scurtă incursiune prin amintiri, din care inevitabil au fost scoase în evidenţă episoadele cu regretatul Păunescu,  domnul preşedinte în asentimentul invitaţilor a cerut un moment de reculegere. Per secundam, când spectatorii s-au ridicat întru solemnitatea momentului, s-a facut semiîntuneric iar pe ecran a apărut chipul profetic al lui Adrian recitând poezia “Parastasul“.Trebuie să recunosc faptul că Nemo a fost pe fază!Publicul a înţeles că momentul de reculegere va dura tot atât cât va dura şi poezia recitată. Nu aveam de unde să ştiu că va urma o surpriză de proporţii din partea domnului preşedinte care….nu mai era!Da, nu mai era; dispăruse! Dar la momentul în care glasul păunescian pronunţa versurile: “.....La ora-nvierii / Vin gunoierii / Întinde-le podul / Să-ţi cânte prohodul / Întinde-le palma Să-ţi scuipe sudalma....” solemn, cu o lumânare aprinsă în mână, desculţ, purtând pantaloni peticiţi şi tricou sfâşiat, având un fragment al cocardei tricolore prins în dreptul inimii, preşedintele îşi făcu apariţia şocând admirativ asistenţa. A aşteptat liniştit finalul recitării, şi numai după ce acelaşi Nemo a fixat pe ecran chipul unui Adrian Păunescu îngândurat, ca şi cum i s-ar fi adresat direct, Cristian Neagu îşi intră în rol: “Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare... Sfinte.... Am venit maestre... Am venit, pentru că noi discutam într-o vreme pe marginea filosofiei lui Goethe despre mărturisirile unui suflet frumos... Iată! În ciuda faptului că arăt aşa, am rămas un suflet frumos cum ţi-am promis. 

.
Eram un puşti ce promovase-a şaptea
Cristian Neagu

Când am sorbit licoarea fântânii somnambule... 



Şi-n spirit – de tine scrisă cartea,

M-a petrecut prin frământări nocturne.

Lipsit de condiţia de a avea televizor
Şi numerarul unui bilet de intrare


Prin plasa gardului de stadion
Visam că sunt dublura vocii tale.
Am îndrăznit a-ţi arăta poeme

Ce le scrisesem descompus de soartă,


Şi-ai scris aprobat pe multe dintre ele


Aşezându-mă pe-o cale, neaşteptat de dreaptă.“


trupa "JOC"
        Aproape că nimeni din sală nu respiră. Modul emoţiei a fost conformat structurat şi transmis poetic. Plăcerea poetică se intensifică până aproape de forma mistică. Preşedintele face un adevărat spectacol continuând simularea de a se adresa mentorului său:
 .
“Nu este mult prea mare foamea
De literă şi de cuvânt,
De cioplitori în piatră şi-a lor dălţi,
Ai fost scuipat!

Ai fost bătut Întocmai ca Iisus cel Sfânt
Dar ne-ai iertat, şi ne-ai dat cărţi!

Suntem săraci şi dezbinaţi
.
Tumult de suflete

Zvârlite-n multe părţi,

Cerşim bolnavi şi istoviţi

Să mai trăim spiritual: Adriane, dă-ne cărţi!

Destinul nostru-i fabricat
De oameni ce privesc pe hărţi
Copiii ni-s umflaţi de plâns

Şi multe cruci la cap s-au pus....

Şi pentru noi,

Şi pentru ei,

Şi pentru ceeeei....
Adriane dă-ne cărţi!
Nu plângeţi!

Zadarnică vă este jalea
Iar cumulul părerilor de rău nepotrivit,
Gândiţi-vă când veţi aprinde lumânarea
Că n-a fost înţeles cât a trăit...

.
        Aplauzele au explodat practic simultan pe finalul momentului poetic extrem de reuşit. Ana Maria Dumitru a continuat cu un recital folk de excepţie, timp în care l-am revăzut pe preşedinte în hainele sale elegante aşezat la prezidiu uşor tulburat: plânsese. Au urmat recitatori de marcă ai poeziei păunesciene, evidenţiind aici pe distinsa doamnă scriitoare Paula Romanescu, poetul militar Liviu Zanfirescu, poetul Viorel Gongu, poetul Ioan Ratiu, poetul Ovidiu Oana-Parau, şi elevii trupei de teatru “Joc”: Gabriel Perşinaru, Alexandru Gospodin, Claudia Florea, Andreea Apostol, Sonia Murguleţ, Cristina Maftei, Ana Maria Ion... Emoţia contemplativă a cântecului şi poeziei exprimate prin pure vibrări simpatetice au produs asupra publicului acea tristeţe onctuoasă care amestecă în egală măsură decenţa unui plâns reţinut cu starea de bine. Este greu să redau freamătul spectatorilor la recunoaşterea primelor acorduri ale cântecului La adio tu... presupunându-se prin aceasta finalul spectacolului. Sala s-a ridicat în picioare. Păunescu recita parcă viu. De fapt Păunescu era acolo! Apoi vocile tinere, la unison cu vocea-tunet s-au exprimat:




”Se află litere şi farduri

Şi nişte munţi sunt între noi"....


 .
    Sesizez câteva perechi de ochi în lacrimi. Câţiva dintre spectatori îndrăznesc stângaci să cânte odată cu soliştii.   Prind repede linia melodică, în ciuda faptului că îşi amintesc mai greu cuvintele:

“Sărută-mi tâmpla albă, hai

Şi-apoi scufundă-te şi du-te
În orizontul altui grai.
Nici nu pot nimic să-ţi spun

Pe curând sau, rămas bun

Apăru, numai nu, La adio tu”...

.
        Lăcrimez şi eu... nu mă pot abţine. Nimeni nu se mai jenează. De fapt – cu excepţia soliştilor – toţi cei din sală plâng. Cântecul curge, parcă sugrumă din punct de vedere emoţional, în context fiind vorba şi de regretabila despărţire de cel care a fost şi a rămas marele poet Adrian Păunescu. Simt că nu am puterea să rămân până la final. Vădit răvăşit îmi fac loc cu greu către ieşire. În timp ce cobor scările, ca într-o despărţire de mine însumi, aud tonul grav al imensului cor de care tocmai mă despărţisem: “De ce să-ţi spun la revedere? N-aş mai avea niciun motiv, Adio drepturile-şi cere Că te-am pierdut definitiv”. Ajuns în stradă, surprind trecători uitându-se curioşi la mine. Deşi ochii îmi sunt plânşi, zâmbesc. Zâmbesc de fericire. Fenomenul Păunescu iată, produce încă efecte. Nu ştiu cum o fi fost festivalul de la Craiova dar aici, în singurul loc din Bucureşti unde s-a ţinut spectacolul comemorativ, Păunescu a fost atât de viu încât a demonstrat nemurirea.

A consemnat Crinea Gustian
 editare:nemotoujours

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu