03 octombrie 2016

1093.D'ale lui Mos Teaca! (de prin catanie adunate)-ep.5

Tatra "portocalie":813
  Nu am mai atacat de mult acest subiect plin de savoare si culoare.
  Uite ca rascolind prin arhiva personala imi rasari aceasta povestioara pe care o uitasem intr-unul din sertarele retelei...
  Hai sa ne dixtram cu amintirile camaradului:

  Catania, aia hulita si-njurata, s-a dovedit, pana la urma, utila. Macar ca experienta de viata, daca nu mai mult. Unora le-a pus o meserie in brate (de exemplu, stiu sumedenie de flacai care, dupa ce si-au luat "C"-ul in armata, la Targoviste, Caracal, Pitesti sau Sacalaz, isi castiga painea ca soferi profesionisti).

  Cat despre tehnica auto (si nu numai) pe care am intalnit-o in perioada asta (era cat pe ce sa citez un clasic in viata si sa scriu "de referinta"... :-) ) era majoritar autohtona sau de sorginte sovietica.        Exemplarele de Tatra cu cabina avansata, 8x8 sau 6x6 erau destul de rare, tocmai de aceea privite ca "rara avis"... Despre Tatrele cu motor avansat, cele cu cabina rosie sau portocalie, le-am intalnit mai mult la deal si munte, carand busteni pe drumuri forestiere, si ma uitam cat de patetica si silfida arata Raba mea comparativ cu masivul camion cehoslovac.

DA PAGINA!

Tatra "rosie"
   Veneam de la Mija cu balast pentru parcul auto al unitatii, dupa ce dusesem in Irak-urile noastre ceva lazi pentru care am pus stegulete rosii pe bratele oglinzilor si, in timp ce asteptam sa se reorganizeze coloana - subofiterul de la Controlul Circulatiei al M.Ap.N. care ne-a fost, la intoarcere, inainte-mergator cu o Dacia 1300 neagra cu doua girofaruri albastre, era, pesemne, la crasma, sorbind tacticos o bere de Azuga - am fost suprins sa vad iesind dintre tufe si intrand pe asfalt, o Tatra cu motor avansat, tragand dupa ea o racoanta desalata de incarcatura. Mi-a placut suieratul turbinelor, cum s-a vazut "lucrand" leaganul puntilor spate, unghiul de cadere al rotilor in viraj, dar si rapoartele "scurte" ale cutiei de viteze...

   In fine, s-a format coloana si s-a dat semnalul de plecare. 
Roman/DAC (RABA)  -bascula tip IRAK"
Subofiterul, nestiind cu cine are de-a face (canalagii cu state vechi, deja, si muuulti kilometri la bordul "basculelor"...), ghida coloana cam cu 40-45 kmh...Pana cand a sesizat ca in luneta nu vede decat o bara de protectie. Din reflex, a accelerat. Pana la 55-60. Si iar a vazut in luneta numai bara de protectie.

   Omul si-a dat seama, pana la urma, ca e ceva in neregula cu noi, si a marit ritmul pana aproape de 80 kmh, pe liniile drepte, siderat fiind ca, pana la Targoviste, n-a avut evenimente. Canaliile de noi, nu l-am avertizat "toa'su' gradu', relax ca nu suntem diletanti...". Ci doar i-am dovedit... Aveam sa-l lamurim ca numerele vopsite pe cabine nu sunt doar o joaca de-a loctiitorului tehnic, ci sunt "numere de raliu" de canalagii si ca, desi masinile noastre poarta si inscriptii de "SCOALA", nu-i elev niciunul dintre 
Fara cuvinte
noi...A plecat vorbind singur, dupa ce, desigur, ne-a dat pe goarna la seful de stat major ca "am speriat lumea cu basculele noastre, la 80 la ora..."... Seful de stat major, care ne selectase pentru trebusoara asta, s-a multumit sa ne intrebe daca suntem toti, intregi si noi, si masinile. Primind raspuns afirmativ, ne-a concediat cu un gest si recomandarea "sa nu va-mbatati prea tare"...

    Stia si el ca la Mija se gasea delicioasa bere "Azuga" pe care o cazam, de la locul de achizitie pana la cel de consum, in rezervoarele basculantelor: pe gura de umplere, intra la fix, ca si calibru, sticla de juma' de litru, pe care o "ancoram" cu sarma de gulerul interior al sitei rezervorului...Puteam gazdui astfel trei sau patru asemenea recipiente. Mai multe, zanganeau lovindu-se intre ele aparand riscul major sa se sparga. Si nu era o fericire sa cureti rezervorul de cioburi si sa arunci motorina contaminata... :-)

Adila16

 http://www.reno.ro/-t166299.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu