Afisul evenimentului |
Arma? Pai uita toti de ea: AUTO! Adica transporturile.
Premiera? Pai "Ziua Portilor Deschise" la Baza de Suport Logistic "Muntenia"!
Avanpremiera? La un eveniment deosebit al acestei arme:1 MARTIE 1917 – 1 MARTIE
2017:100 DE ANI DE
AUTOMOBILISM MILITAR
Pe data de 25 februarie baza mai sus numita si-a deschis portile pentru toti cei care au dorit sa cunoasca militarii care-si fac datoria in aceasta baza care asigura aprovizionarea si transportul pantru o buna parte din Armata Romana, prezentandu-si atat tehnica de care dispune, cat si personalul "din umbra" logisticii unei armate, cei care asigura necesarul de transport.
S-au pregatit deosebit de frumos, nu doar cu ceai si cafea ci si cu rabdare, pentru a ne povesti din viata si activitatile lor pe care le sustin inclusiv in teatrele de operatii, sub foc!
De remarcat faptul ca au si adus tehnica devenita istorica, recuperata de pe teritoriul tarii, pe care au "smotruit-o ca la carte, prezentand adevarate valori ale transporturilor militare, mai ales romanesti, dar si un ARO 241 cu afet de AG9 si chiar cu arma montata, o raritate...poate de colectie!
Pe langa frumoasa reprezentatie a corului militar care ne-a incantat cu piese muzicale superbe-la care copii din public au ajuns sa faca o surprinzatoare hora, s-au putut vizita si Sala de
Traditii a unitatii, dar si trei realizari inedite: brutaria de
campanie, dusurile si toaletele de campanie, construite in aceasta
unitate prin autodotare, mobile! Am sa scriu mai tarziu despre ele si despre adevaratii meseriasi care le-au conceput si realizat.
"Martisorul" |
Ne-au asteptat cu cadouri incredibile!
Calendar cu fotografii ale tehnicii de transport si servicii din dotarea Armatei Romane inca de la inceputuri, semn de carte si ...ORAR! Toate foarte frumos realizate, adevarate piese de colectie.
SI CU....cate un martisor insemn de arma auto !!!
Fenomenala ideea, devenind astfel cel mai original martisor pe care l-am vazut vreodata!
.
.
O organizare remarcabila, o caldura deosebita pe care o simteai inca de la intrare, chiar daca a plouat tot timpul si s-a sfarsit cu lapovita!
Multumim din suflet dragii nostri "soferi" si "mecanici" !
Desigur am solicitat pentru colectia redactiei noastre afisul evenimentului care ne-a fost inmanat cu deosebita amabilitate si cu semnatura reprezentantului Bazei, comandantul acesteia!
Ei bine, colegul nostru Tzestosul, in ideea onorarii zilei ce vine, in care se celebreaza 100 de ani de la infiintarea acestei arme, a pregatit un material amplu despre istoria ei in Romania.
.
.
Azi va oferim si noi o avanpremiera din seria lui de articole.
.
.
Dati pagina!
Hora copiilor |
Corul Bazei |
1 MARTIE 1917 – 1 MARTIE 2017
100 DE ANI DE
AUTOMOBILISM MILITAR
Prin Înaltul Decret nr.
245 din 22 martie 1917 al regelui Ferdinand I, era înființat,
începând de la 1 martie, Regimentul de Tracțiune Automobilă din
Armata Română!
Anii 1916 - 1917 sunt ani
dramatici pentru poporul românesc … În august 1916, România,
neutră până la acea dată, primește un ultimatum să decidă dacă
dorește să se alăture Antantei „acum ori niciodată”. Sub
presiunea cererii ultimative, guvernul român acceptă să intre în
război de partea Antantei, deși situația de pe fronturile de luptă
nu era una favorabilă.
Retragerea refugiaţilor şi
oficialităţilor spre Iaşi este marcată de catastrofa feroviară
de la Ciurea, în care îşi pierd viaţa peste 1000 de personae,
printre care şi capitanul-comandor Alexandru Cătuneanu , cel care a
întocmit renumita “Costa
României”, harta
litoralului românesc, medaliată cu aur la Expoziția Internațională
de la Paris din anul 1900. În aceste condiţii, armata română
începe o reorganizare profundă.
Iată ce spune Lucian
Drăghici, de la
Serviciul Istoric al Armatei, în Revista Document nr. 2 din 2008:
,,În iarna lui 1916
și primăvara anului 1917, sub conducerea unui nou „leadership”
militar (generalii
Prezan,
Christescu,
Grigorescu,
Averescu,
Văitoianu
etc.) și cu sprijinul substanțial al Misiunii
Militare Franceze conduse de generalul Henri
Berthelot, Armata României a fost reorganizată și instruită
pe baze moderne adaptate cerințelor războiului.
. |
Prin Decizia Ministerială
din nr. 520, din 27 martie 1917, se prevedea ca Regimentul de
Tracţiune Automobilă să fie structurat, pentru partea activă, pe
3 batalioane „de automobile, autocamioane, autocamionete şi alte
asemenea”, precum şi companii de motomitraliere, grupuri de
autotunuri şi automitraliere. Pentru partea sedentară se stipula
înfiinţarea unui batalion de depozit şi a unei şcoli de şoferi.
sublocotenent, păstrându-şi
acestă asimilare pe timpul campaniei, ei putând fi înaintaţi la
gradele asimilate imediat următoare.
Prin asimilare, se preciza
în decizia ministerială mai sus-citată, se înţelegea
„echivalenţa cu gradele ierarhiei militare respective numai din
punct de vedere al soldei şi indemnizaţiilor şi din acela al
îndeplinirii serviciului special de automobilişti”.
Primul comandant al regimentului a fost colonelul Alexandru Polyzu, instalat în funcţie la 29 aprilie 1917.
Primul comandant al regimentului a fost colonelul Alexandru Polyzu, instalat în funcţie la 29 aprilie 1917.
La început, automobilul era
utilizat pentru transportul muniţiilor, materialelor şi a trupelor,
dar şi pentru tractarea pieselor de artilerie. Spre sfârşitul
primului război mondial, prin blindarea şi dotarea cu mitraliere şi
tunuri, automobilul a devenit mijloc de luptă.
În perioada interbelică,
gradul de motorizare şi mecanizare a armatei a cunoscut o evoluţie
ascendentă, prin înfiinţarea succesivă a unor subunităţi de
transport, precum crearea, în anul 1938, a primelor unităţi
motorizate (Brigăzile 1 şi 2 moto), în paralel extinzându-se
utilizarea automobilelor la toate armele.
Automobiliştii militari s-au
afirmat în timpul celui de-al doilea război mondial prin aportul
deosebit la desfăşurarea operaţiilor de luptă pe ambele fronturi.
După al doilea război
mondial, într-o perioadă relative scurtă, autovehiculele de luptă
şi transport au determinat schimbări importante în structura
unităţilor de toate armele, sporind considerabil posibilităţile
de manevră, puterea de foc, precum şi gradul de protecţie.
. |
Istoria autocamionului
militar este strâns
legată de producţia autocamioanelor în România.
Dacă până la începerea
producţiei unor astfel de autovehicule în Romania armata română
era dotată cu diferite modele de import, odată cu intrarea în
producţie a modelelor româneşti, ponderea acestora în armată a
fost din ce în ce mai mare.
În anul 1954 intră în
fabricaţie modelul SR 101, inspirat după modelul sovietic ZIS 150,
la randul lui o copie a modelului american Internaţional KR-11.
Camionul avea o sarcină utilă de 4 tone, un motor cu 6 cilindri în
linie, 5560 cmc, alimentat cu benzină, o putere de 95 CP.
În anul 1962, armata avea
circa 2634 autocamioane de tipul ZIS-150, GAZ-51 şi SR 101.
VA URMA,
Foto si scriere:"Tzestosul"
VA URMA,
Foto si scriere:"Tzestosul"
. |
. |
. |
. |
multumesc pentru aceasta poveste,
RăspundețiȘtergereimi este necaz ca am aflat abia astazi despre zilele portilor deschise...
va trebui sa mai astept 100 de ani pana data viitoare
vreau sa va citez ca sursa pentru o stire din revista "auto motor si sport", imi dati voie va rog?
multumesc,
dan.athanasiu@yahoo.com
Desigur,fara discutie!
ȘtergereVedeti ca se continua mai incolo cu un istoric al acestei arme, prima parte.
Care va urma.