29 aprilie 2017

1173."Bunicutele" aburoase din Oradea - o poveste cu locomotive


142044
   Sunt prin mai multe locuri din Romania, le vezi prin gari, in fata garilor, la Deva una este chiar in fata cetatii la urcare, dar cele mai multe sunt in depoul Sibiu - un asa - zis Muzeu al locomotivelor, deosebit de bogat si cu multe chiar functionale, dar cu piese din transmisie furate si nu doar, si in Resita, la un Muzeu incipient.

    Doar ca acestea doua din Gara Oradea sunt EXTRAORDINAR de bine restaurate!
    Sunt frumoase, maiestuoase, si ...complete macar pe dinafara...Desi "monstrul" de Resita are lipsa compresorul din pacate.
    Am inteles ca sunt intretinute de catre un grup de pasionati, voluntari.
    BRAVO LOR!
    Pentru moment aceste "bunicute" sunt cele mai aratoase din multele vazute de catre mine de-a lungul timpului, in afara de cele din remiza Mogosoaia si cea de la Muzeul Militar Bucuresti.

    Sunt romanesti, construite la Resita si la Malaxa, o mandrie a industriei romane.
    DATI PAGINA ca sa vedeti foto cu ele si sa cititi si despre uzinele care le-au construit.



.
    Uzinele de fier si Domeniile Resita, dupa schimbarea actionariatului si intrarea Banatului in Romania Mare, au devenit rapid un complex industrial de mare forta economica, dominand piata siderurgica.
    Despre acestea se povesteste detaliat in "Enciclopedia Romaniei" online:

„Uzinele de Fier și Domeniile Reșița” (U.D.R.) a fost cea mai mare societate interbelică din domeniul siderurgiei şi metalurgiei, înfiinţată în 1920 la Reşiţa. S-a constituit pe structura fostei societăţi austro-ungare StEG, deţinătoarea a imense proprietăţi şi operaţiuni miniere în Banat. Era cel mai mare producător de oţel, laminate, locomotive şi alte produse din fier din România. Fiind constituită drept societate pe acţiuni, a fost controlată de marea finanţă europeană, mai întâi de capitalurile anglo-franceze, iar mai apoi de Germania nazistă. A jucat un rol important în procesul de înarmare din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. După instaurarea comunismului, a fost naționalizată în 1948.
.
.

Uzinele și Domeniile Reșița link

     A doua este construita la faimoasele uzine "Malaxa" in Bucuresti, uzina de locomotive rezistand pana aproape de zilele noastre sub denumirile "23 August" apoi "Faur".

"Construirea uzinelor se datorează industriașului român de origine greacă Nicolae Malaxa, care a dezvoltat începând cu anii 1920 ateliere de reparare și producție de locomotive. În anul 1921, Malaxa a cumpărat un teren aflat la periferia Bucureștiului și construiește un atelier de reparații pentru locomotive, care primește numele industriașului. Proiectul este un succes, astfel încât fabrica se dezvoltă într-un ritm rapid: în 1928 se construiește prima locomotivă „Malaxa”, iar în următorii cinci ani se mai construiesc încă o sută de locomotive. Din anii treizeci, Malaxa demarează și alte proiecte, precum uzina de țevi „Republica”. Ansamblul de clădiri ce compun uzinele „Malaxa” a fost realizat de arhitectul Horia Creangă în stil modernist – arhitectul Iulius Rădulescu remarcă într-un studiu preluarea unor elemente de art deco, cum este cazul porții de la intrarea în uzină. (Tot Horia Creangă este autorul viitoarei uzine „Republica”.)"
,

Uzinele Faur link

Si acuma cateva explicatii si date cu privire la cele doua frumuseti:




Locomotiva cu aburi din seria 230 cu numărul 142


  • Locomotiva 230.142 a fost construită de Uzina Nicolae Malaxa din Bucureşti după licenţă germană în anul 1932, fiind prima locomotivă cu aburi fabricată la această uzină din totalul de 227 (+132 locomotive construite la Reşiţa).
  • A fost reparizată la data de 01.01.1933 la Depoul Braşov.
  • În toată perioada când această locomotivă a fost activă a remorcat trenuri aparţinând depourilor Braşov, Cluj, Teiuş, Bucureşti, Sighişoara,
    .
    Târgu-Mureş, Timişoara.
  • Ultima zi de serviciu la C.F.R. a fost la data de 27.04.1989 la Depoul Petroşani.
  • După reparaţia generală la Remarul Cluj şi depoul Jibou din data de 07.10.1989 a fost repartizată la depoul Arad de unde în perioada 1992-1997 a remorcat trenuri turistice şi de agrement.
  • În 1993 a fost singura locomotivă cu aburi din Romania care a participat la Parada locomotivelor cu aburi active din Europa, care s-a desfăşurat la Budapesta.
  • În Iunie 2005 a fost restaurată de către Aurel STANCU, la vremea aceea angajat al Depoului Oradea, cu ajutorului lui Gavril Ovidiu KERESTURI un împătimit pasionat de trenuri. A fost expusă în Depoul Oradea.
  • În cursul anului 2014 a fost revopsită de către cei 2 cu sprijinul unor pasionați generoși, fiind apoi mutată în Gara Centrală Oradea unde se găsește în prezent.
  • Locomotiva 230.044 este piesă de patrmoniu naţional.
.
Date tehnice:
  • Lungime: 18,60m
  • Lăţime: 2,80m
  • Înălţime: 4,50m
  • Greutate fără apă şi combustibil: 96,7t
  • Greutate în stare de funcţionare: 136,7t
  • Viteză maximă: 100 km/h
  • – Dispunerea osiilor: 2-C-0
    – Lungime: locomotivă – 11,202 m, tender – 7,29 m, locomotivă + tender (între tampoane)  – 18,592 m
    – Ampatamentul total: locomotivă + tender – 15,665 m, locomotivă – 8,35 m, tender – 4,75 m
    – Ampatamentul rigid: 4,58 m
    – Raza minimă de înscriere în curbă: 180 m
    – Viteză: 100 km/h
    – Osii alergătoare – 2 – dispuse în boghiu de tip Krauss-Helmholtz – diametru 1,00 m, distanţa între osii – 2,10 m
    .
    – Osii cuplate – 3 – diametru 1,75 m
    – Osii tender – 4 – dispuse în 2 boghiuri,  Distanţa între pivoţii boghiurilor 3,05 m, distanţa între osiile unui boghiu – 1,70 m
    – Presiunea cazanului: 12 bar
    – Țevi mici fierbătoare – 123 buc. diametru 45/50 mm
    – Țevi mari de fum – 26 buc. diametru 125/133 mm
    – Distanţa între plăcile tubulare – 4,70 m
    – Suprafaţa de încălzire: a cutiei de foc: 14,52 mp
    a ţevilor: 129,50 mp
    a elementelor de supraîncalzire: 58,90 mp
    TOTAL: 203, 066 mp
    – Suprafaţa grătarului: – 2,62 mp
    – Numărul cilindrilor de înaltă presiune: 2
    – Diametru cilindri: 575 mm
    – Cursa piston: 630 mm
    – Distanţa între cilindri: 2080 mm
    – Greutatea aderentă: 51,3 t
    .
    – Greutatea locomotivei: – în stare deşartă: 71 t
                                          – în stare de serviciu 77 t
    – Greutatea tenderului: – în stare deșartă: 24 t
                                        – în stare de serviciu 60 t
    – Forţa de tracţiune: 9280 kgf
    – Puterea: 1185 CP la viteza de 79 km.
    – Tender: – volum apă: 21,5 mc.
                   – păcură: 4t
                   – cărbune 4t
    – Injector de apă cu abur viu de emisie de tip Hydrometer Drilling pe partea stângă
    – Injector de apa Friedmann tip ASZ 10 pe partea dreaptă
    – Injector de pacură Cosmovici
    – Epurator de apă sistem Pecz-Rejto
    – Distribuţie Heusinger
    – Regulator de abur cu supapă sistem Fritz-Wagner
    – Pirometru „Socios”
    .
    – Pompă de uns Friedmann NS II cu 6 debite
    – Vitezometru tip „Reszny”
    – Nisipar cu aer comprimat Knorr,
    – Egalizator de presiune knorr
    – Sistem de frânare locomotiva tip Knorr
    – Sistem de frânare tender – automată şi de mână.
http://aplaord.ro/locomotiva230044/

Locomotiva cu aburi seria 142 numarul 013


Locomotiva a fost adusă aici din inițiativa lui Aurel Stancu, pensionar, fost angajat al CFR, care, cu sprijinul Primăriei Oradea, a adus locomotiva din depoul Arad. Cu ajutorul unui grup de studenți voluntari, locomotiva a fost recondiționată timp de o lună și pusă pe șine pentru a putea fi admirată de cetățeni.
.

 Locomotiva este garată acum în gara orădeană, pe o linie de rezervă, putând fi vizitată de cei interesați.
Locomotiva face parte din seria 142 000, fiind scoasă din circulație în 1970. După o staționare de 26 de ani ca locomotivă inactivă, perioadă în care a fost expusă la intrarea în depoul Arad, în 1996 a fost dusă la Cluj, unde i s-a făcut o revizie generală interioară, fiind repusă în serviciu pentru remorcarea trenurilor turistice și de epocă. Locomotiva a fost retrasă definitiv din serviciu tot în depoul Arad, în 2006.

Seria de locomotive 142 000 a fost clasată drept una dintre cele mai grele și mai puternice din toată istoria tracțiunii la Căile Ferate Române. Au fost singurele locomotive cu aburi de la CFR care au avut distribuție cu supape (mai evoluate decât cele cu distribuție clasică cu sertar). Au circulat cu viteza maximă de 110 km/h, cu toate că viteza maximă de construcție a fost de peste 140 km/h. Greutatea totală a locomotivei este de 193,7 t, lungimea de 23,5 m, înălțimea de 4,6 m iar lățimea de
.
3,1 m. (Biroul de presă)

– Dispunerea osiilor: 1-D-2

– Lungime: locomotivă – 14,24 m, tender – 9,24 m, locomotivă + tender (între tampoane) – 23,495 m
– Înălţimea – 4,65 m
– Lăţimea – 3,13 m
– Ampatamentul total: locomotivă + tender – 20,080 m, locomotivă – 12,645 m, tender – 5,20 m
– Ampatamentul rigid: 5,705 m
– Raza minimă de înscriere în curbă: 180 m
– Viteza: 110 km/h, viteza constructivă max. 140 km/h
– Osii alergătoare – 1 – tip Krauss-Helmholtz – diametru 1,034 m
– Osii cuplate – 3 – diametru 1,92 m
– Osii purtătoare – 2 – dispuse în Bissel – diametru 1,034 m, distanţa între osii – 2,10 m
.
– Osii tender – 4 – dispuse în 2 boghiuri, Distanţa între pivoţii boghiurilor 3,40 m, distanţa între osiile unui boghiu – 1,80 m
– Presiunea cazanului: 15 bar
– Țevi mici fierbătoare – 147 buc. diametru 49/54 mm
– Țevi mari de fum – 38 buc. diametru 134/143 mm
– Distanţa între plăcile tubulare – 6,00 m
– Suprafaţa de încălzire: – a cutiei de foc: 14,5 mp
                                            – a ţevilor: 262,00 mp
                                            – a elementelor de supraîncălzire: 89 mp
                                            TOTAL: 365, 50 mp
– Suprafaţa grătarului: – 4,72 mp
– Numărul cilindrilor de înaltă presiune: 2
– Diametru cilindri: 650 mm
– Cursa piston: 720 mm
– Distanţa între cilindri: ? mm
– Greutatea aderentă: 72,80 t
.
– Greutatea locomotivei:    – în stare deşartă: 112 t
                                           – în stare de serviciu 122,5 t
– Greutatea tenderului: – în stare deşartă: 29 t
                                           – în stare de serviciu 71 t
– Forţa de tracţiune: 17.824 kgf
– Puterea: 3.000 CP
– Tender: – volum apă: 32 mc.
– Păcură: 5,5 t
– Cărbune 4,5 t
– Preîncălzitor de apă sistem Knorr (fabricaţie N.MALAXA)
– Pompa alimentare tip Malaxa-Knorr-Tolkien (debit 250 litri/min)
– Injector de alimentare a cazanului Tip Friedmann VSZ 12
– Injector de păcură Cosmovici – 2buc
– Epurator de apă sistem Fritz-Wagner
– Distribuţie tip Heusinger cu supape tip Lentz
.
– Regulator de abur cu supapă sistem Fritz-Wagner
– Pirometru termoelectric
– Pompe de uns – 7 buc.
– Vitezometru tip „Reszny Perfect” model 1933
– Nisipar cu aer comprimat
– Egalizator de presiune Rihosek
– Sistem de frânare locomotivă şi tender tip Knorr (fabricaţie N.MALAXA)
– Pompă de aer comprimat tip Malaxa-Knorr cu 2 faze

MULT MAI MULTE FOTOGRAFII :    DA CLICK AICI

editare si foto:nemotoujours

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu