10 august 2017

1225.Era sa-l avem si noi..."Gripen" la BIAS 2017!

.
.
    Da, era sa avem Jas 39 Gripen- un avion modern, NOU si chiar fabricat in Romania pentru Fortele Aeriene Romane dar...CULMEA! si pentru export!
    SAAB era gata-gata sa cumpere Avioane Craiova si sa porneasca la produs.
    Mai are rost sa spun ce insemna asta pentru economia romana?
    Ce sa mai discutam de Aparare?
    Ocazia a fost si s-a dus.
    Pe data de 22 iulie am putut sa si vedem ce inseamna acest avion la Bucharest International Air Show -Baneasa. Si sa ne ofticam.
    De aceea am tinut mortis sa discut cu unul dintre pilotii aparatului inregistrat in Fortele Aeriene Ungare. Sa aflu parerea unui pilot care a zburat mai multe aparate si care poate vorbi in cunostinta de cauza despre "zburatoarea" pe care ei o au- chiar inchiriata- si dupa care noi ne uitam lung.
    Dar haideti sa va arat foto si sa va spun ce am discutat cu Capitanul de aviatie Andras Gottschall, supevizorul desemnat pentru evolutia acestui aparat la BIAS 2017.

    DA PAGINA!
.
    Domnul Capitan a avut placerea sa raspunda la cateva intrebari in fata aeronavei SAAB Gripen a Fortelor Aeriene Maghiare.Intrebarile vor fi marcate cu "SR" si raspunsurile cu "AG":

SR: De ce sunteti o echipa de doi piloti pentru o aeronava si de ce maine dvs. supervizati?
AG:La astfel de evenimente facem cu randul; eu ca rezerva si supervizor- pentru ca evolutiile sa decurga bine tehnic si logistic. In cazul in care apar probleme cu pilotul titular, desigur sunt rezerva.
SR: Va asteptati sa aveti astfel de probleme?
AG: Nu, suntem foarte siguri de aparat si, chiar daca este complex, problemele minore nefiind niciodata o surpriza, echipa de la sol si antrenamentul nostru mai mult ca sigur vor rezolva.
SR:De unde atata siguranta?
AG:Este un aparat de foarte mare incredere, care te ajuta foarte mult si are o fiabilitate deosebita.
Exploatam mai multe bucati de ceva timp si suntem deosebit de multumiti de el.
.
.
SR:Sa inteleg ca se apropie de legendara fiabilitate si robustete a MIG-urilor?Il considerati un urmas al lor din acest punct de vedere?
AG:MIG-urile sunt ceea ce trebuie pentru o tara mica;nu cer resurse multe si sunt deosebit de usor de intretinut si de operat.
SR:Ati mentionat ca "sunt pentru o tara mica" datorita calitatilor lor.Gripen inseamna ca ar fi alternativa ideala?
AG: Fara discutie!Gripen este arma care ne trebuie!
SR: Dar ca manevrabilitate?Desigur, nu comparam MIG29 bimotor cu Gripen, dar cu celelalte monomotoare?
AG:Am zburat multe aeronave si desigur am ajuns pe Gripen plecand de la MIG21. Cu MIG 29 am zburat doar copilot, dar am fost absolut impresionat de manevrabilitate si capabilitati de zbor.
Ei bine, Gripen se apropie foarte mult de ale acestuia, chiar daca are un singur motor, pot spune chiar ca in anumite situatii tactice il depaseste, fiind mai manevrabil la viteze mai mici.
.
Cunosc si F16 , imi place foarte mult, dar Gripen este altceva.
SR:?
AG:mai simplu, mai usor de controlat, fara sa mai vorbim de intretinere.
SR: Iarasi pomeniti de intretinere. La ce va referiti?
AG:Este simplu! Cere putin.Si nu face probleme.Le avem deja de ceva timp si nu solicita resurse.
SR:Inseamna ca le aveti continuu operationale multe dintre ele.
AG:Toate.Timpul in care stau la intretinere este foarte mic.
SR: O comparatie cu MIG21? Sau cu MIG 21 LANCER, varianta modificata si updradata in Romania?
AG: 21 pe care il stiu eu  este depasit mult la manevrabilitate fata de Gripen.Cat despre Lancer: in Romania am vazut ca se comporta ca alt avion si m-a surprins foarte mult ceea ce reusesc sa faca pilotii romani cu el.
SR: in ce sens surprins?
AG: NU ESTE POSIBIL ASA CEVA! Nu cu MIG21! Desigur upgrade-ul Lancer ajuta foarte mult, dar pilotii romani chiar se joaca cu el. Ii felicit si sunt deosebit de impresionat!
SR:Sa revenim la Gripen: Ungaria le are inchiriate.Ati recomanda cumpararea lor? Si chiar a mai multor bucati?
AG: Fara discutie! Ar fi foarte bine sa avem mai multe.Tara mea a ales foarte bine. Aceste avioane ne dau siguranta, chiar ne ajuta sa aparam.
SR: Multumesc foarte mult pentru scurtul interviu si CER SENIN!, asa cum se ureaza pilotilor romani.

    Dupa care dl.Capitan a avut placerea sa pozeze cu aeronava si sa ne arate emblemele de pe uniforma sa.

    Ne-am despartit asteptand sa vad a doua zi cum zboara si ce poate face un Gripen la un miting aviatic. Nu m-a dezamagit, desi se vedea ca nu "s-a tras" de el la limita.
    Am ramas cu regretul ca nu avem astfel de aparate, ca nu le construim in tara asa cum era sa fie, dar si cu mandria ca ai nostri piloti zboara MIG21 "asa cum nu se poate".

    Multe multumiri colegilor de la Compania Nationala Aeroporturi care au facilitat acest mic interviu.
*nemotoujours*
Foto: Aurelian Bucur,nemotoujours-"Suntem Romania!"