30 martie 2020

1880. "VAGONUL 55" - D'ale romanilor

TV2,foto originala Ioan Ciorca
Prin 1965, transportul urban se afla în plin proces de dezvoltare. Întreprinderea Orăşenească de Transport Cluj (IOTC) îşi îmbogăţea parcul, cu autovehicule din producţia indigenă. Autobuzele uzinei Tudor Vladimirescu şi troleibuzele Atelierelor Centrale I.T.B luau, treptat, locul celor vechi, de producţie rusească. Printre copiii, de la numărul 19 al străzii Moţilor, era mare fierbere. Unul dintre puşti anunţase plin de emfază că tatăl său, şofer la IOTC, urma să primească un „vagon nou”, căruia trebuia să‑i facă rodajul.
Văzând nedumerirea de pe chipurile noastre, prichindelul ne epată cu vastele sale cunoştinţe în domeniu, lămurindu-ne, plin de importanţă: „Dacă vreţi să ştiţi, în limbajul tehnic, vagon înseamnă «troleibuz»”. Apoi, plin de importanţă, dată fiind calitatea sa de fiu al şoferului, puştiul trecuse la întocmirea unei liste „verbale” – neştiind încă să scrie –, a potenţialilor călători ai cursei inaugurale.
Pentru ceata de copii, cursa aceea, reprezenta un eveniment remarcabil. Asemeni tuturor prichindeilor, dornici să participe la „rodajul în parcurs” al vagonului cu numărul de inventar 55, mi‑am adus şi eu obolul la „prosperitatea” fiului şoferului, oferindu‑i cel mai preţios bun al meu: un rulment cu care intenţionam să‑mi înlocuiesc roata defectă de la trotinetă.
Ioan CIORCA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu