29 martie 2021

2009.Aeroportul Tuzla: un pas in plus catre normalitate (Nu mor caii cand vor cainii)

 


 Investitie privata.
   Fara costuri pentru Statul roman.

   Administrare privata.
   Fara cheltuieli din buget local/guvernamental.
   In schimb aduce bani la buget!

   Si totusi, un proiect realizat, dar continuu boicotat, ingradit, incurcat, pentru a nu fi deschis.

   Un prieten avea o vorba:
   "Nu mor caiii cand vor cainii"!
   Romania intreprinzatorului cu voință si vâna in el, merge inainte!

   Oare in Vanuatu (unul dintre cele mai mici state din lume,insular), Statul ar fi sustinut sau ar fi ignorat asa ceva?

  

   In sfarsit, aeroportul Tuzla va primi punctul de vama-granita atat de asteptat de toata lumea aviatiei generale din Romania si din tarile vecine sau, cel putin, asa speram. Acest demers a fost lansat la cererea si in sprijinul acestor beneficiari – a caror intrare in Romania este inca dificila si neplacuta. Din pacate, un proces atat de logic, de firesc si de bun simt – banal oriunde in Europa, a fost tinut pe loc mai bine de 8 ani din cauza indolentei, a nepasarii unor guvernanti care au ignorat interesul public si nevoile unei economii sanatoase. 

.
    Si nu pot decat sa aplaud ca in sfarsit aceasta chestiune va fi rezolvata, pentru ca imi amintesc foarte limpede cum, in august 2013, cand aeroportul a inceput acest proiect, tocmai gazduise Memorial Flight Rally Hans Gutmann – un raliu aerian care traversa Luxembourg, Polonia, Romania, Bulgaria si Ungaria. Si, imi amintesc cum Jean Birgen, Presedinte Onorific al Federatiei Aeronautice din Luxemburg (FAL), membru al Fédération Aéronautique Internationale (FAI), membru al consiliului de administrație al European Powered Flying Union (EPFU) și membru al consiliului de administrație al AOPA Luxemburg ne-a vorbit noua, celor prezenti la eveniment si televiziunilor, despre necesitatea deschiderii acestui punct de vama granita: “we had to deviate from the flight plan and estimated budget of the rally. After the 8 aircraft landed, some of us made the extra flight (generating as a consequence an extra expense) to go where we all intended to go in the first place: to Tuzla Airport. Landing on Tuzla airport for the first time, we were very pleased to find a very professional and hardworking team, impeccable services, a new Schengen passenger terminal – ready to host the Romanian custom employees - and other very impressive modern facilities that exceed the level of equipment of most small and medium sized airports. We decided, therefore, to support Tuzla Airport in its endeavor to host Romanian customs and border services.” (“A trebuit să ne abatem de la planul de zbor și bugetul estimat al raliului. După aterizarea celor 8 avioane, unii am fost nevoiti sa efectuam un zbor suplimentar (generând în consecință o cheltuială in plus) pentru a ajunge de fapt acolo unde intenționam cu toții să mergem de prima data: la Aeroportul Tuzla. Aterizând pentru prima dată pe Tuzla, am fost foarte încântați să găsim o echipă foarte profesionistă și muncitoare, servicii impecabile, un nou terminal de pasageri Schengen - gata să găzduiască angajații vamali români - și alte facilități moderne foarte impresionante care depășesc nivelul de achipare al majorității aeroporturilor mici și mijlocii. Prin urmare, am decis să sprijinim Aeroportul Tuzla în demersul său de a găzdui serviciile vamale și de frontieră românești.”)


.

    Pentru cineva care intra pe calea aerului cu un avion propriu sau un charter din Europa in Romania, surprizele nu sunt deloc placute: puncte vamale au doar aeroporturile mari, asa ca intrarea in tara este o tortura. Pe aeroporturile mari, taxele sunt pe masura (cum e si firesc din punct de vedere economic), iar alimentarea cu combustibil ori indisponibila, ori foarte scumpa. Din acest motiv, granita General Aviation se termina inainte de Romania.  

    Suntem, ca tara, intr-un permanent dezacord si intr-o permanenta anacronie cu tot ce se intampla in Uniunea Europeana. Al treilea studiu Airports Council International, THE OWNERSHIP OF EUROPE’S AIRPORTS 2016 arata ca, în prezent, 3 din 4 pasageri trec printr-un aeroport cu acționariat privat și, evident, cu punct de control vamal, iar numărul aeroporturilor private din UE s-a dublat în doar 10 ani.

Practic, atunci cand noi calatorim in Uniunea Europeana, în 3 din 4 cazuri traversam printr-un aeroport privat care are servicii vama-granita. Nicaieri, in restul lumii, o cerere de acest fel nu ar dura 8 ani sa fie rezolvata, pentru ca indolenta nu este niciodata aleasa la urne – asa cum inca se mai intampla la noi. 


     Si, in acest context, pentru un plus de amuzament public, un grupulet de "oameni cinstiti si de bine" invoca in legatura cu Tuzla riscul de a fi, chipurile,  “vamă privată” in conditiile in care vama este un serviciu al statului în beneficiul tuturor centățenilor, un serviciu care tocmai asta prevede – eliminarea oricaror riscuri si un plus de siguranță și securitate. Vama nu este a celui care detine infrastructura, ci a statului si reprezinta o garantie si o facilitate pentru cetateni.

     Un punct vamal la Tuzla va reprezenta o plusvaloare pentru zona de sud a litoralului si un pas urias inainte pentru aviatia generala – pentru ca aceasta piata trebuie sa se deschida si sa fie, in sfarsit, incurajata si in Romania.  

      Scris si asumat de catre 

      Nemo (Alex Stoian)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu