31 august 2021

2076. Clasarea unei rafinarii istorice: update la epopeea "Steaua Romana"- partea a 7-a

Statia de incarcare a rafinariei pe platforma
garii Câmpinița
.
  Intenția Asociației "Suntem România!" de a salva de la distrugere prin clasare în Patrimoniul Național istorica si unica rafinărie "Steaua Româna" din Câmpina, devine o adevarată odisee cu multe episoade, odisee în care lupta de documentare tehnică si istorica a  echipei noastre continuă prin transferul de documente si informații catre instituțiile statului care trebuie sa declanseze procedura de clasare.   Incercăm astfel ca sa convingem ca cererea noastra este intemeiată si că întarzierea cercetării nu este justificată.

 In sedințele avute la Primăria Câmpina si intalnirile de la sediul Directiei Judetene de Cultura Prahova, ne-am luat angajamentul de a transmite periodic instituțiilor abilitate informații despre subiect, informații gasite de catre noi, cu privire la importanța istorică, tehnică, economică si sociala a rafinariei in context national si mondial.
  Totodată am cerut periodic si insistent să se formeze oficial si legal o comisie comună de cercetare inclusiv in teren a cazului in discutie, comisie in care specialiștii nostri istorici, muzeografi, ingineri, sa fie cooptați voluntar, fara a fi platiți, dar se pare ca DJC Prahova a preferat ca să accepte a utiliza in acest scop firma de consultanță "AD Design Services" București.

UPDATE 07.09.2021:
 la solicitarea noastra de a colabora furnizând informatii/documente istorico tehnice in mod GRATUIT pentru cazul in discutie ("Steaua Romana")și de a ajuta la documentare, firma AD Design ne-a facut onoarea de a accepta.

  In data de 20 august 2021 prin scrisoarea electronică de mai jos, având atașate documente diverse sortate si unele chiar traduse de catre membrii nostri cercetători, am facut practic un update informativ parțial.
  Din păcate pâna la această oră nu am primit un raspuns de la instituția care se ocupă de fapt si de drept oficial de caz (DJC Prahova), astfel incât să știm care sunt concluziile dânsilor, macar parțial și pâna unde a avansat cercetarea DJC.

    Documentele transmise pe această cale până la data curentă sunt:
1-copii integrale a 8 tratate si documentații de epocă (1885-1960) cu privire la industria petrolieră in Romania in general, unde sunt stipulate informatii multiple istorice,tehnice si economice cu privire la societatea petroliera "Steaua Romana" in general si la rafinarie in special,
2-copii dupa documente informative ale CIA cu privire la activitațile din rafinarie, inclusiv cu inventarul cladirilor acesteia in anul 1950.

  Dupa cum am promis cititorilor si cetatenilor, informăm in continuare, făcând publică această scrisoare-referat din data mentionată.

NOTĂ adaugată special pentru publicare:
 informatiile si concluziile tehnice marcate cu roșu din aceasta scrisoare sunt strict ale echipei "Suntem Romania!", cu drept de autor.

Documentație de sortat pentru clasarea rafinariei "Steaua Romana", 20 aug. 2021, 09:09

Domnule Ministru (al Culturii),

Domnule Secretar General,
Domnule Secretar de Stat,
Domnule Director (al INP),
Domnule Director (al DJC),
referitor la cererea noastră de clasare în Patrimoniu a rafinăriei "Steaua Română", Câmpina, care va fi denumită în acest document "Rafinăria".
În atasamentele-documente de mai jos pe care vi le transmitem spre studiu, există deosebit de multe informații despre subiectul cererii de clasare in Patrimoniu depuse de noi (Rafinăria) in data de 13 aprilie 2021, cu privire la:
1- unicitatea tehnică și tehnologică a racordării și alimentării acesteia (Rafinăria) direct din câmpul său petrolier-schela proprie de extracție,  dar și interconectarea cu alte schele foarte apropiate, apărute între timp (1895-1940) sau existente la data demarării producției proprii de rafinare, calitate rămasă până la data închiderii sale (fiind ultima rafinărie europeană de acest gen "en titre" tehnic si ca pozitie geologică si geografică, ramasa "in situ"),
2- unicitatea interconectării fizice hidraulice a Rafinăriei cu celelalte unități de rafinare (rafinării partenere) din zonă, prin conducte, încă de la începuturile dezvoltării industriei de prelucrare/rafinare țiței în Romania,
3- apariția unora dintre clădirile și instalațiile sau echipamentele diverse încă pe poziție la momentul incetarii oficiale a activitatiiîn momente clar determinate și identificabile atât ca dată a construcției cât și fizic în documentele prezentate,
4- relațiile economice europene și chiar mondiale prin export de produs finit inclusiv pe cale maritimă prin terminalul alimentat de conducta și navele petroliere maritime proprii (Constanța) ale Rafinăriei, la concurență cu marii producători mondiali, dar și prin import propriu direct de utilaje și echipamente,
5- importanța definitorie a activităților educativ-social-economice ale administrației rafinăriei pentru orașul Câmpina, zona înconjurătoare, județul Prahova, până la nivel național, european și chiar mondial - menționez cele două școli: de maiștri și de sondori, primele în lume si recunoscute pe plan mondial, dar și policlinica, spitalul, etc.
6- unicitatea sistemului de transport tehnologic intern și extern hidraulic gravitațional cu ușoară pompare mecanică de la și către:
- câmpul de extracție,
- instalațiile de prelucrare,
- rezervoarele pentru fracții și produs finit,
- stația de încărcare produse lichide vagonabile CF/CFU (Câmpinița) - ea însăși unicat, fiind în același timp stație de încărcare produse petroliere în vagoane cisternă, gară de mărfuri și de călători, și triaj - având astfel 4 funcții tehnice și comerciale. Prin această motivație și vechimea sa, gara Câmpinița împreună cu stația de încărcare și triajul aferent devine eligibilă pentru clasare în Patrimoniul Național împreună cu Rafinăria indisolubil legate, deținând și instalații și echipamente de valoare istorică tehnică, ce se identifică indiscutabil cu restul peisajului ansamblului industrial în discuție.

7- rapoarte înca din anii '50, care certifică rămânerea pe poziție (în stare de funcționare), în perimetrul Rafinăriei, a mai multor clădiri și instalații după bombardamentele din WW2, dar și repararea și întreținerea lor ulterioară.

Sortarea acestor documente și a multor altora deosebit de relevante este dificilă și ne ocupă mult timp, dar vom pregati un dosar cu cât mai multe fotografii de epocă și de actualitate din teren cât și date istorico-tehnice economice, în următoarele luni, pentru susținerea clasării ad-integrum.
Vă solicităm respectuos să ne furnizați datele istorice, tehnice și economice despre acest subiect, de care dispun instituțiile pe care le conduceți, și vă rugăm să ne ajutati să organizăm o serie de vizite de studiu în perimetrul rafinăriei pentru a identifica elementele tehnice și arhitectonice istorice care pot face subiectul clasării rafinăriei în Patrimoniul Național. Această rugăminte este adresată către D.J.C Prahova în special, fiind forul guvernamental direct implicat în cercetarea acestui caz de clasare, precum și instituția cea mai apropiată geopolitic administrativ de Rafinăria "Steaua Română" Câmpina.

  Cu deosebită stimă,
  Alex Stoian, 
  Președinte al 
  Asociației Cultural Educative pentru Protejarea și Promovarea Patrimoniului

NOTA: Istoricul acestei epopei:AICI



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu