10 februarie 2024

2398. Dorinta de copil la 25 de lei (D'ale romanilor)

 

1977. Compot de mandarine.
Cam asa arata. De fapt o cutie mica, mai colorata si-cred- chinezeasca. Singura intr-o vitrinioara atarnata de peretele unui fel de cafenea niciodata cu om la tejghea, in complexul balnear subteran fascinant al hotelurilor Delfinul- Steaua de mare- Meduza, complex ca un mic satuc din viitor, care avea si un uimitor si frustrant..."SHOP".
  Treceam periodic cu bunica mea pe langa acea vitrinioara in care o eticheta trufasa spunea:
" Compot de mandarine 25 lei, Remiza 10%".
  Shocking. "Remiza".  Asta mai aparea pe meniul restaurantului, cu alt procentaj. Mi-a explicat bunica ce ar fi. (cu ea venisem la "cura", dar ce sa intelegi prea mult la varsta aia?)
  Nu mancasem niciodata compot de mandarine, nu se gasea pe piata asa minune, mancasem odata sau de doua ori mandarine natur si mi s-au parut atat de bune incat am ros si cojile.
  25 de lei erau multi, la 3,75 lei o franzela de 360 grame, un pepsi rar gasit la cofetarie costa in medie 4 lei si- inca mai erau asa aparate telefonice- un telefon de la public 25 bani convorbirea.
  16 lei era kilu de lamai. 
  Mamaia mea avea pensie vreo 1500 lei.
DA PAGINA!

  Desigur, zilnic o rugam sa-mi ia si zilnic imi spunea: " E prea mult, nu merita". Pentru un copil merita orice daca nu a mai gustat. Pentru ca este o experienta noua.
  In acele 2 saptamani "La mare". de fapt la tratament pentru dansa, mi-a facut incredibil de multe placeri si m-a plimbat tot litoralul,muzee, biserici, statiuni, faleze, incredibil de multe am vazut in acea vacanta de primavara de dupa cutremur.
.

  Aveam portie zilnica de minim 5 pungi mici de pufuleti cu cascaval la 1,25 punga, fantastic de gustosi si o punga de alune americane (arahide in coaja tare, care acasa nu se gaseau nici la restaurante) in afara de orice altceva mai gaseam tentant pe unde mergeam. Si jucarii: o Yola (barca cu panze) superba la vreo 20 de lei, o masina Alfa-Romeo fantastica (35 de lei), pistol cu capse (parca 16 lei), camioane si dubite micute, de plastic- vreo 4, la 3,25 -4 lei buc, functie de marime. Biata,chiar cheltuia cu mine, nu zic de bilete de autobuz, la muzee, inghetate, sucuri....
  Dar nu imi lua acea cutie nenorocita de mandarine.
 
Au fost 2 saptamani superbe. Dimineata mamaie nu ma trezea, imi aducea micul dejun de la restaurant la capul patului, mancam, apoi mergeam cu ea la tratament si asteptam pe holuri jucandu-ma cu masinutele pe care le luam in buzunar. La pranz mergeam la masa, apoi tuleo haimanale pe tot litoralul primavaratic pana la Mamaia (statiunea ) sau Mangalia inclusiv, pe plaje, alei, printre hoteluri. Seara, dupa cina, ne intalneam cu copii-cativa- si unul- doi parinti, la Shopul din galeriile subsolului, unde, fiind culoare largi si aproape pustii, ne jucam indeosebi "Portocalele", "Telefonul fara fir" si chiar Leapsa.
  
Ceva de genul...
 Din pacate fara sa-mi cumpere cutia cu compot de mandarine.
  La baruletul hotelului se gasea mereu Pepsi. Desigur, imi placea la nebunie si beam unul zilnic. Si se mai facea "Ness frapé" rece, la pahar inalt, alta nebunie, descoperita acolo, care-mi placea enorm. Doar ca intr-o zi, un nene de varsta bunicii se baga in seama aiurea si zice" De ce nu iei lapte batut? E mult mai bun si mai sanatos si nici nu te agita!" Va asigur ca nu am fost niciodata agitat, dar omul ala nu avea cum sa inteleaga faptul ca acasa beam un Pepsi pe an - daca se gasea din greseala pe undeva - mess frapé niciodata, iar lapte batut puteam sa beau zilnic. Stiti cat l-am urât in acel moment, hodorogul naibii? 
   Dar, mare surpriza: mamaia a luat lapte, de suparare l-am baut si....MAAAAAMA ce superbun era! Absolut incredibil! Nu avea nici o legatura cu lesinatura obtinuta din laptele industrial de 3,75 lei sticla de la Alimentara! Tanti de la bar il "batea" cu mixerul. Am considerat ca de aceea este asa de bun, de unde sa stiu eu ca cel care detinea barul- remizier fiind, se aproviziona de unde gasea ce poate fi mai bun si sigur era lapte de lapte, nedegresat?
    Ca informatie: urmatoarea sticla de Pepsi am baut-o la 10 ani distanta, la cabana "Cuibul Dorului", unde tot remizier detinand-o (sau mandatar), avea si...CREMVURSTI ROMANESTI!!!! din care tot de atunci de la mare nu mai mancasem, din aceia lungi din carne de vita, fantastici ca gust. Nu, nu mai gasiti, nu mai exista! Pana in 1993 nu am mai baut Pepsi, efectiv nu gaseam, a reaparut tarziu pe piata la liber in Ro, dupa ce s-a redeschis fabrica din Constanta. Si tot la mare am baut, la Neptun, luat din magazin! Desigur, am facut curã ! Si eu si colegii am baut cateva zile, pana ne-a apucat cufureala pe toti- lucram, eram cu munca acolo si luam cate 2-3 lazi zilnic la noi, apa nu mai beam!
    Nu mai stiu cand am gasit pe piata compot de mandarine la cutie mica. Ciudat, dar nu-mi aduc minte decat ca l-am halit ca disperatul si ca era dupa Revolutie. Si ca avea un gust usor metalic. Nu m-a incantat prea mult, probabil de aceea nu mai tin minte cand si cum. 
    Sigur acela de la mare, de 25 de lei, era dumnezeiesc!
    Despre ce inseamna "Shop" am scris aici.
    Remizã (dpdv economic-financiar:
 Plată făcută (unui lucrător comercial) sub forma unei cote procentuale din vânzări. DEX '09 DLRLC DN
sinonime: comision provizion rabat reducere  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu