04 mai 2016

999.Din ”cutia cu jucarii”… IAR-824 (istoria aviatiei)



Fig.1. Iosif Şilimon (1918-1981)
Macheta, realizata din lemn (furniruit)
O macheta din lemn, frumos furniruita, peste care au trecut decenii, se afla in laboratorul de aerodinamica al Facultatii de Inginerie Aerospatiala –U.P.B., starnind inca admiratia studentilor. Macheta este a unei aeronave proiectate de cunoscutul inginer Iosif Șilimon (fig.1), prin anii 1970, fiind cunoscuta sub denumirea de IAR-824 (initial denumita IS-24, fig.2-fig.7). 


DA PAGINA! 

Fig.2. IAR 824 (IS 24)(sursa: http://romaniancar.com/en/?s=iar+824&submit=Search)



Fig.3. Una dintre rarele poze cu IAR 824 – avionul prezentat la Paris in 1973
Navigand pe net gasesc cateva poze si materiale interesante despre aceasta aeronava si, prin prezentul document, incerc sa le popularizez. Pentru a ”nu deranja”, am cautat sa pun sursa imaginilor si a informatiilor, asa cum am identificat-o pe net.
Primul zbor al aeronavei IAR 824 a fost realizat la 23 mai 1971, certificarea fiind obtinuta in mai 1972. Au fost construite un numar de 10 exemplare la I.A.R. Brasov (incluzand prototipul). Oficial, este prezentata la Paris Air Show in 1973 (fig.3). Un numar de exemplare (5 ?), prevazute cu sistem de remorcare al planorului, au intrat in posesia Aeroclubului Romaniei (fig.4). 
Fig.5. Bordul avionului: a. clasic si b. ”modernizat”(sursa: a. http://romanian-spotters.forumer.ro/t462-iar-824#bottom

Fig.4. IAR 824 - sistemul de remorcat planoare
romanian-spotters.forumer.ro/t462-iar-824#bottom
a
b

  
  Avionul, de constructie integral metalica, are aripa parasol, tren de aterizare triciclu fix, fuselaj monococa, cu doua usi laterale de acces in cabina, putand transporta 6 persoane. 

  Caracteristicile tehnice specificate

Fig.6. Detaliu ampenaje
(romanian-spotters.forumer.ro/t462-iar-824#bottom)
(https://en.wikipedia.org/wiki/IAR-824) sunt urmatoarele:

1 pilot + 5 persoane
lungime: 9,10 m
anvergura: 12,4 m
inaltimea: 3,44 m
profil aripa: NACA 642-413.5

Fig.7. Interiorul pentru pasageri
(romanian-spotters.forumer.ro/t462-iar-824#bottom)
greutatea gol: 1240 kg
greutatea maxima la decolare: 1900 kg
capacitate combustibil: 325 l
motorizare: motor Lycoming IO 540 C1D5, 6 cilindri dispunere boxer, aspirat normal cu injectie de combustibil, racit cu aer (290 Cp) (fig.8)
.
  














.Fig.8
.Performante:
viteza maxima: 205 km/h
viteza de croaziera: 180 km/h
viteza de angajare: 75 km/h
autonomie: 900 km
plafonul de zbor: 3000 m
viteza ascensionara: 3 m/s
.
,
  Macheta, realizata din lemn (furniruit), a fost destinata testarii in tunelul aerodinamic Elie Carafoli din cadrul F.I.A., suprafetele de comanda si
Fig.9
suprafetele de hipersustentatie fiind mobile pentru studii aerodinamice (fig.9). Este remarcabil modul in care a fost construita... Desi are o vechime de peste 45 de ani, suprafata machetei este foarte putin afectata de trecerea timpului (excluzand cele doua suprafete ale ampenajelor “ciobite”, in timp, la manipularea machetei).
.
  *prof.Florin Frunzulica*
   editare: Alex Stoian,
suntemromania.blogspot.ro

(va continua…)
.
.

.

2 comentarii:

  1. Felicitari pt.initiativa . Modelul se preteaza foarte bine si pentru RC . Daca aveti desene mai amanuntite ma tenteaza sa-i fac un plan de executie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. DACA sunteti interesat, va fac legatura si ...astept rezultatele!
      Ne va face mare placere sa publicam o astfel de realizare!

      Ștergere