Fig.1. Iosif Şilimon (1918-1981) |
Macheta, realizata din lemn (furniruit) |
DA PAGINA!
Fig.2. IAR 824 (IS 24)(sursa: http://romaniancar.com/en/?s=iar+824&submit=Search) |
Fig.3. Una dintre rarele poze cu IAR 824 – avionul prezentat la Paris in 1973 |
Primul zbor al aeronavei IAR 824 a fost realizat la 23 mai 1971, certificarea fiind obtinuta in mai 1972. Au fost construite un numar de 10 exemplare la I.A.R. Brasov (incluzand prototipul). Oficial, este prezentata la Paris Air Show in 1973 (fig.3). Un numar de exemplare (5 ?), prevazute cu sistem de remorcare al planorului, au intrat in posesia Aeroclubului Romaniei (fig.4).
.
Fig.5. Bordul avionului: a. clasic si b. ”modernizat”(sursa: a. http://romanian-spotters.forumer.ro/t462-iar-824#bottom
Avionul, de constructie integral metalica, are aripa parasol, tren de aterizare triciclu fix, fuselaj monococa, cu doua usi laterale de acces in cabina, putand transporta 6 persoane.
Caracteristicile tehnice specificate
(https://en.wikipedia.org/wiki/IAR-824) sunt urmatoarele:
1 pilot + 5 persoane
lungime: 9,10 m
anvergura: 12,4 m
inaltimea: 3,44 m
profil aripa: NACA 642-413.5
greutatea gol: 1240 kg
greutatea maxima la decolare: 1900 kg
capacitate combustibil: 325 l
motorizare: motor Lycoming IO 540 C1D5, 6 cilindri dispunere boxer, aspirat normal cu injectie de combustibil, racit cu aer (290 Cp) (fig.8)
.
.
.Performante:
viteza maxima: 205 km/h
viteza de croaziera: 180 km/h
viteza de angajare: 75 km/h
autonomie: 900 km
plafonul de zbor: 3000 m
viteza ascensionara: 3 m/s
.
,
Macheta, realizata din lemn (furniruit), a fost destinata testarii in tunelul aerodinamic Elie Carafoli din cadrul F.I.A., suprafetele de comanda si
suprafetele de hipersustentatie fiind mobile pentru studii
aerodinamice (fig.9). Este remarcabil modul in care a fost construita...
Desi are o vechime de peste 45 de ani, suprafata machetei este foarte
putin afectata de trecerea timpului (excluzand cele doua suprafete ale
ampenajelor “ciobite”, in timp, la manipularea machetei).
.
*prof.Florin Frunzulica*
editare: Alex Stoian,
suntemromania.blogspot.ro
Fig.4. IAR 824 - sistemul de remorcat planoare romanian-spotters.forumer.ro/t462-iar-824#bottom |
a |
b |
Avionul, de constructie integral metalica, are aripa parasol, tren de aterizare triciclu fix, fuselaj monococa, cu doua usi laterale de acces in cabina, putand transporta 6 persoane.
Caracteristicile tehnice specificate
Fig.6. Detaliu ampenaje (romanian-spotters.forumer.ro/t462-iar-824#bottom) |
1 pilot + 5 persoane
lungime: 9,10 m
anvergura: 12,4 m
inaltimea: 3,44 m
profil aripa: NACA 642-413.5
Fig.7. Interiorul pentru pasageri (romanian-spotters.forumer.ro/t462-iar-824#bottom) |
greutatea maxima la decolare: 1900 kg
capacitate combustibil: 325 l
motorizare: motor Lycoming IO 540 C1D5, 6 cilindri dispunere boxer, aspirat normal cu injectie de combustibil, racit cu aer (290 Cp) (fig.8)
.
.
.Fig.8 |
viteza maxima: 205 km/h
viteza de croaziera: 180 km/h
viteza de angajare: 75 km/h
autonomie: 900 km
plafonul de zbor: 3000 m
viteza ascensionara: 3 m/s
.
,
Macheta, realizata din lemn (furniruit), a fost destinata testarii in tunelul aerodinamic Elie Carafoli din cadrul F.I.A., suprafetele de comanda si
Fig.9 |
.
*prof.Florin Frunzulica*
editare: Alex Stoian,
suntemromania.blogspot.ro
(va continua…)
. |
. |
. |
Felicitari pt.initiativa . Modelul se preteaza foarte bine si pentru RC . Daca aveti desene mai amanuntite ma tenteaza sa-i fac un plan de executie.
RăspundețiȘtergereDACA sunteti interesat, va fac legatura si ...astept rezultatele!
ȘtergereNe va face mare placere sa publicam o astfel de realizare!