27 aprilie 2017

1170.BIAS 2016 si continuam-povesti mai sunt si noi vi le spunem!

.
    Dacă anul trecut am asistat la un adevărat SBIAS, pentru 2016 se anunțase deja un program ce avea să depășească acest record.     Doar vremea să fie de partea noastră, că de restul... Au organizatorii grijă! Ne adunăm de prin toate colțurile tării și ne dăm întâlnire pe Băneasa. Chiar dacă suntem cu ochii pe cer și nu-i coborâm decât rareori, bucuria e înzecită alături de prieteni, nu? Iar în pauză (Doar 45 de minute!), cui îi mai tace gura?    Evoluțiile încă sunt prea recente în mințile noastre și deja visăm la cele de seară.
   Cu atâtea aparate de zbor... Se nasc noi pasiuni, iar cele vechi se întăresc. Abia ce aterizează unul, ori se pierde în albastrul cerului, și se ridică altul; dar ce spun eu?! Sunt momente în care la verticala aeroportului cerul este împărțit în arene de zbor și tipuri diferite de avioane evoluează în același timp! Noutatea absolută în programul BIAS, exersată pe parcursul mai multor mitinguri aeriene din 2016. Dar să nu mă întind la vorbă, mai bine vă povestesc în imagini. Îmi promisesem ca de această dată să nu mai neglijez (deși fără voie) expoziția, așa că aventura a început cu o plimbare printre zburătoarele ancorate la sol. E-3A Sentry, Mirage 2000 (cu un oftat adânc, pentru că mi-ar fi plăcut să îl văd, dacă tot a fost adus, în zbor...) și vedeta incontestabilă, vârful de piramidă pentru mine, SU-27! În fața căruia cred că singura reacție posibilă e aceeași cu descoperirea Mării Negre: "Ce maaaaare este!"; mai ales dacă privitorul a cunoscut deja, înainte, fie în zbor, fie pedepsit la muzeu, pe "vărul" său mai mic, MIG29... Frumoasă creație! Și destul de periculoasă pentru a mă face să o privesc cu inima îndoită. Știam că nu mă voi bucura cu adevărat de prezența lui, decât după ce va fi aterizat, cu bine, seara.

   DA PAGINA!
Nu pot și nici nu încerc să îmi opresc gândul care zboară la victimele accidentului din Ucraina și la vinovații fără vină, cei doi piloți ce anul acesta aveau să își încheie pedeapsa. Cam lungă lista prăbușirilor și multe dintre ele la spectacole aeriene... Și iată că îl aveam în față, iar în doar câteva ore avea să evolueze pe Băneasa. Cu, sau fără acel nod în gât, recunosc, mi-am dorit. Impresionant în fiecare linie, în fiecare curbă. Enorm și zvelt - contradicție, dar nu și pentru creatorii lui. Încerc să fac diferența, proiectând imaginea MIG-ului 29 în minte. În afară de mărime nu îmi iese mare lucru. Nemo încearcă să mă ajute, vorbindu-mi despre gât și aripi. Clar am nevoie - și cum ar fi?! - să le văd unul lângă altul... Din fericire nu sunt singura, iată:
Ne învârtim pe lângă el, mai ales că se poate urca pentru o fotografie. Prefer să îl admir de jos, nu sunt adepta ideii.

Am timp să observ că la BIAS s-a dat și startul! MIG21 LanceR vâjâie, IAR330 Puma salută, Aeroclubul României defilează cu unul, două, trei... opt Zlinuri si toate Extrele! Iar eu sunt în modul... STATIC!
Alexandru Ion și Zlin 50.
Deja nu mai rezist, mă strecor și îmi ocup poziția "de tragere".
Totul se desfășoară cu rapiditate: IAR 316b Alouette III
IAR 99
C-27J Spartan de la Baza 90, în treceri cum nu l-am mai vazut. Un vâjâit pe care nu-l observasem îmi cucerește urechile, se întipărește în memorie și face să îl privesc acum cu alți ochi.
Iacării Acrobați! (Ioan Postolache, Dan ștefănescu și Dan Conderman) YAK52 TW


Ce ne așteaptă ni se dezvăluie dacă privim puțin spre stânga... MIG21 Lancer, pentru prima dată pe pista de la Băneasa! Dorința multora, inclusiv a mea, împlinită! Va decola de aici?! Oricât încerc, nu pot crede încă. Ar fi prea... Inimaginabil de frumos!
Până atunci, Forțele Aeriene Cehe ridică la verticala aeroportului L159 ALCA.
Boeing 737 escortat de Extra 300L și 330 SC! Deși ne-am obișnuit deja cu această imagine, ne-am lipsi, oare? Mă îndoiesc sincer! Rară ocazie de a admira un avion de linie la altitudine mică, iar formația ce poate fi privită doar la BIAS are un farmec aparte.
Din hangarul Flying Bulls, bombardierul B25 Mitchell (Hans Pallaske, Frederic Handelmann și Warren Varney) și avionul de vânătoare-bombardament F4U Corsair (Eric Goujon).
Câteva minute de liniște în care cerul este străbătut doar de plutirea a două planoare: White Wings! Teodor Munteanu și Tavi Stavila! Contemplăm, admirăm, visăm...
Liniștea calmă a planoarelor, liniștea dinaintea furtunii: Da! Supersonicele se pregătesc de decolare pe Băneasa! MIG21 LanceR, Forțele Aeriene Române (General de Flotilă Aeriană Cătălin "Bachus" Băhneanu)!
F18 Hornet, Forțele Aeriene Spaniole!
Prima dată când văd un MIG 21 atât de aproape (în static display e altceva)... Nu, nu m-am bucurat "ca un copil", ci ca un adult care a așteptat, visând, să se întâmple. Nu speram. Nu aveam cum! Nu aveam unde! Iar ca aceast lucru să se întâmple aici, la BIAS, era... IMPOSIBIL! Și iată "imposibilul" trecând la doar câțiva metri! De la decolare la ateizare nu știu dacă am avut timp să îmi amintesc să respir. Totul se derula cu încetinitorul, fiecare secundă era infinită: mirosul, imaginea și sunetul se dilataseră.
[gallery type="rectangular" ids="4263,4264,4265,4266,4267,4268,4269"] Dar de ce să fie UN MIG21, dacă pot fi mai multe? Muuult mai multe? Iar cerul se umple de vuiet, MIGurile 21 survolează în formație.
IAR330 Puma de la Baza 90.
Puma Medevac 75... Atunci am realizat cu mare bucurie captura, fiind elicopterul din al cărui echipaj făcea parte Cristian Vasilică. Acum o revăd cu mare durere, deoarece echipajul a pierdut un suflet mare cât cerul... Îl vom privi mereu cu drag, dar, dacă ochii se vor tulbura, va fi pentru că bucuria ce ne umplea sufletul odinioară va fi mereu umbrită de un nor cenușiu de tristețe... Nu vom uita niciodată vocea, privirea, zâmbetul, OMUL...
Forțele Aeriene Spaniole
Revenim in zona publicului...
Hawks of Romania (Șoimii României!)! O formație surpriză absolută. Doar la Clinceni știam din auzite că au fost șapte Extre, dar nu îi văzusem încă niciodată în formație de șapte. Ei bine, prima surpriză a fost apariția celor șapte Extra ale Aeroclubului!
Iar surprizele curg: Avioanele sunt din nou numerotate! Formația completă pentru BIAS 2016: George Rotaru, Laszlo Ferencz, Andrei Șerbu, Cristian Iorgov, Cornel Marinescu și Cătălin Prunariu! Da, știu, sunt șase piloți... Pentru că al șaptelea este încă o surpriză! Teodor Munteanu, care lasă pentru câteva minute liniștea planorului pentru motorul de Extra 300L!
Și... Andrei Șerbu la manșa avionului YR-EXA la BIAS 2016!
De la sunetul apariției și numărarea lor (le-am numărat de trei ori!) am un chef nebun să țopăi, dar îmi amintesc la timp că fotografiile țopăite nu au fost încă omologate și încerc să mă abțin.
Cornel Marinescu
Cristian Iorgov
Andrei Șerbu și Laszlo Ferencz! ...ăăă... Ba nu, pardon: Laszlo Ferencz și Andrei Șerbu!
Jurgis Kairys și al său SU-31! Camerele nu mai respiră, bateriile sunt deja încinse...
Întâlnire remarcabilă pe Aeroportul Băneasa: SU-27 și SU-31!


*Ana-Maria*

Continuarea pe "O mână de cuvinte"