04 martie 2021

1992. "Superbâzâitoare" pentru MAI ? O discutie cu cei care deja le zboara-Black Hawk briefing (video)

Mottoul zilei á la Black Hawk:
 "A zbura cu un motor este tot ce trebuie,  al doilea motor fiind pentru o distractie maxima"(traducere adaptata)

O frumoasa simulare-foto Lockheed Martin PZL Mielec
  Ieri, 03.03, am fost invitat la o discutie-miniconferinta online despre un aparat de zbor care ar face treaba foarte buna in serviciile MAI, dupa cum imi miroase mie: ultimul model de Black Hawk- elicopterul ce deja este construit in Polonia si care - asa cum v-am aratat anterior, cand am fost prezenti la semnarea memorandumului- ar putea fi echipat pentru diverse destinatii la Romaero ( AICI)
    Ei bine, intalnirea actuala ne-a fost propusa a fi impreuna cu doi piloti polonezi (Leszek Pawula și Wojcieh Romanczuk) care deja au experienta in operarea acestor aparate si au fost invitati la o discutie cu jurnalistii din domeniul aviatic in general si military in special.

     Pentru mine acest produs al firmelor LM/Sikorsky/PZL in care sperăm sa intervina si Romaero, este interesant si ca istoric al firmelor de aviatie in general si al elicopterelor in mod special, intalnindu-se in el traditii si colaborari marcante pentru tehnica aviatica, mai ales ca PZL a colaborat cu IAR (al carei urmas, intr-un fel, este si Romaero) si cu Guvernele Romaniei inca de la sfarsitul anilor 1920 prin licente, schimburi de tehnologii, ulterior prin achizitii de aparate de zbor diverse inclusiv dupa WW2 (sa nu uitam faimoasele SM, primele elicoptere din dotarea MAI, in anii '50, ele insele licente Mi sovietice). 
      Astfel s-au intalnit traditii, istorie tehnica, tehnologii de varf. Este unul dintre motivele care m-au atras catre acest ultim produs american devenit polonez, dar si faptul ca Black Hawk are un portofoliu absolut incredibil pentru un tip de aparat de zbor cu aripa rotativa, incepand cu anii 60 ca fiind adevarat combatant nelipsit de pe toate fronturile in care SUA si ai sai aliati au activat (desigur, in variantele si evolutiile tehnice ale perioadelor), castigandu-si un renume de invidiat, acela de "briceag elvetian" sau de "magar bun la toate". Un general l-a numit a fi "Un soldat de nadejde".

Noi, la semnarea Memorandumului cu Romaero,
sustinand realizarea acestui contract
     Povestile de aviatie sunt captivante si in general toti aviatorii stiu sa povesteasca, sa descrie bogat, detaliat, fiind persoane cu acut simt al observatiei si capacitati descriptive de exceptie, iar cei doi "intervievati"au captivat atentia cu detalii operationale si tehnice deosebit de interesante, nestiute si neauzite de catre noi, profanii si negasite in presa de specialitate pana acuma.
     Cateva informatii extrase din experienta pilotilor si transmise in discutie au dovedit capabilitatile SAR  de exceptie ale aparatului:
-faptul ca permite aterizarea pe pante cu gradient major (de peste15 grade) -eu consider ca datorita rapoartelor profil longitudinal/sectiune transversala/inaltime mica si dispunerea trenului de aterizare, solutii constructive devenite clasice pentru acest aparat ,
-toleranta mare la vant puternic din toate directiile, permitand manevrare sigura, eficienta,
-rezistenta mare la aterizari brutale de peste 9m/s, datorita sistemului de amortizare evoluat,
-gradul ridicat de permisivitate in depasirea limitelor tehnice date de fabrica,
-gestionarea deosebit de eficienta a defectiunilor prin sistemele de back-up redundante.
      Realizand ca se dovedeste a fi un aparat, asa cum am scris, de mare valoare SAR (Search And Rescue), aparat care efectiv lipseste ca si capabilitati din dotarea MAI-SMURD, dupa cum s-a dovedit din nefericire in situatii limita aparute in acesti ani, lipsa cu rezultate tragice, ascultand discutiile si astfel provocat mi-am construit cateva intrebari pur tehnice, fiind interesat de performantele probate si "simtite" de catre cei doi piloti polonezi, deoarece si pentru ca, sa nu uitam expresia pur piloțeasca:
"Avionul se simte cu sezutul".
      Asa ca, am profitat si la momentul oportun am cerut cuvantul. Intrebarile sunt pur axate pe capacitatile si reactiile aparatului in anumite situatii care apar atat in exploatarea curenta cat si in extreme.
   In mare, intrebarile mele s-au referit la:
- Cum reactioneaza motoarele la limita de altitudine-daca au testat asa ceva (nota:dupa cum se stie, in zone montane unde aerul este rarefiat, dar mai ales la altitudinea foarte mare-pentru un elicopter (aprox 6000 de metri plafon declarat de catre constructor) orice tip de motor pe combustibili lichizi care foloseste aerul drept comburant are scaderi de putere, daca nu chiar sincope in functionare.
- Cum se comporta aparatul in zbor la incarcare maxima permisa,
- Cum se comporta aparatul in cazul zborului cu un singur motor-dupa cum veti vedea, la finalul raspunsului la aceasta intrebare, fara intentie mi s-a sugerat mottoul acestei miniconferinte:"A zbura cu un motor este tot ce trebuie,  al doilea motor fiind pentru o distractie maxima", concluzia fiind sugerata neintentionat tot de catre piloti, cum ca specificatiile tehnice oficiale sunt depasite cu mult in bine de comportamentul aeronavei in misiunile reale.
     Raspunsurile au fost deosebit de interesante si le veti afla vizionand materialul.
     In discutie s-a accentuat continuu provenienta militara a proiectului, practic invocandu-se astfel mostenirea capabilitatilor tehnico-tactice deosebite si experienta de pe campul de lupta aplicata in acest model nou, deosebit de versatil.

     La final, imi mentin parerea din articolul anterior, cum ca Black Hawk nu vor fi alese pentru o dotare masiva care sa acopere necesitatile MApN de elicoptere de lupta/atac (in primul rand), preferandu-se aparate construite in Ro si chiar dedicate atacului la sol, cu platforma comuna unei variante de transport trupe si echipamente, insa pentru structurile MAI aceste aparate ar tinde catre ideal, incadrându-se excelent in cerintele oficializate ale MAI, ca si caiet tehnic, dar si din ceea ce ne-au explicat pilotii prezenti.
     Nu exclud insa achizitia unui mic numar de Black Hawk pentru FOS si MEDEVAC, servicii in care si-a castigat o mare parte din deja binemeritata faimă istorica si unde capabilitatile sale il fac dorit oricand, oricum.
     Asteptam teste/demonstratii convingatoare cu specialistii loco.
     Pana atunci urmariti discutiile va rog:
*Alex Stoian (Nemo)*

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu