09 aprilie 2013

034. Aristocratii cerului - cavalerismul pilotilor in primul mare razboi,ep 2


Georges Marie Ludovic Jules Guynemer

   Continuam povestea cavalerilor cerului cu un citat mai mult decat elocvent  din romanul "Casa domnului Alcibiade" al lui Radu Tudoran, unde autorul aminteste cateva intamplari cu piloti din primul razboi mondial:

   " Pe Guynemer l-a lovit odata tocmai artileria franceza si a cazut ,scapand cu viata,chiar langa baterie.Si-au cerut scuze neghiobii,iar el le-a raspuns cu voie buna:"Va felicit pentru precizie ! N-ati facut o treaba usoara!"Alta data,aterizand aproape de un aviator inamic pe care-l doborase in lupta,s-a dus fuga la el,cu gandul s-ai dea ajutor daca mai era vreme, dar l-a gasit zdrobit in carlinga : in timpul prabusirii (acela) mai avusese prezenta de spirit sa dea foc hartii cu insemnari secrete,probabil. Pe o margine a ei o mana de femeie scrisese: "Sper sa ai multe victorii!"Era insemnarea care ar fi trebuit sa ramana cea mai secreta.Guynemer i-ar fi dat victoria sa daca ar mai fi fost cu putinta. Ca un cavaler al cerului. Ca soldat, n-avea voie."

     Cu toate ca sunt suparat ca AICI  (la prima parte) nu ati prea comentat , va povestesc in continuare, rabdare si tutun sa aveti, asa ca dati pagina va rog.

 - nemotoujours -

In onoarea escadrilei lui Guynemer, firma de auto de lux Hispano Suiza a stilizat simbolul marcii dupa emblema acesteia.
 .
     Ar fi stupid sa intrebati de ce scriu despre piloti straini si nu romani.
     Va raspund inainte sa va faceti de rusine si s-o puneti aiurea : pentru ca ,dupa cum stiti, noi am intrat mult mai tarziu in razboi !
     Si pana la ai nostri...multi altii s-au si dus ,intrand in escadrila de sus.
     In acelasi timp am o mare suparare: asii cerului romani NU SUNT MENTIONATI IN PESTE 90% DIN ANALELE PRIMULUI RAZBOI MONDIAL !
     Este inadmisibil si nu am gasit o explicatie, caci desi ai nostri au intrat mai tarziu, au luptat cu asa mare succes incat Franta si Anglia au putut sa ia o gura maaare de oxigen si sa-si replieze si organizeze fortele.
     Puteti sa credeti ca pe lunga lista a asilor din acel razboi sunt trecuti cei din India ,Argentina, SWAZILAND ! ,Austro-Ungaria si...separat apoi Ungaria , dar romanii NEMA ???
     Desigur.aici vor fi pomeniti, laudati si criticati.

    Oricum, oficial nu este recunoscut decat lt.Dumitru Badulescu, cu 5 avioane doborate si un aerostat , care urmare a victoriilor sale a primit urmatoarele distinctii si decoratii :

    Steaua Romaniei ,cavaler
    Coroana Romaniei ,cavaler
    Crucea comemorativa 1916-1919
    Virtutea Aeronautica cu Crucea de aur
    Leul Alb - decoratie cehoslovaca

     Cu toate ca a fost propus de mai multe ori , nu i s-a acordat Ordinul Mihai Viteazul

     Dar vom vorbi la timpul lor.

     Sa reluam discutia discutata.

     Aviatorii si in ziua de azi reprezinta implinirea visului uman cel mai visat de oricine oricand - in somn sau cu ochii deschisi - zborul .
     De aceea au fost , sunt si vor fi admirati,adulati si invidiati oriunde-n lume , polarizand privirile tuturor, mai ales daca sunt imbracati in uniforma - militara sau comerciala.
     La inceputuri, ca erau militari sau civili, semnul distinctiv era o sapca sau basca-daca nu o cascheta de zbor, o geaca de piele maron mai ales si mai rar neagra , eventual cu guler imblanit,ulterior devenind permanent ,(ori o haina lunga tot de piele in functie de modelul avionului si gradul sau de expunere a pilotului la intemperii) si cu romantica si nelipsita esarfa alba , lunga, nonsalant aruncata dupa gat, cea care facea de la distanta distinctia clara. Acest echipament nu se mai stie cine l-a folosit prima oara,dar in egala masura pot fi vinovati si automobilistii vremii, ca fiind de fapt primii care au avut mare nevoie de un echipament impotriva prafului,apei si frigului.
     Sub orice forma nu lipseau desigur ochelarii, pe care de multe ori  ii purtau si in baruri ori chiar cand mergeau in cazinouri sau restaurantele la moda.
     Cu toate ca eu banui ca cel care a lansat moda ar fi fost Bleriot.E de vorbit.
     Dati click pe foto.

Primul pilot afro-american
nelipsita esarfa , nu neaparat alba
Ulterior combinezonul a castigat teren.



















Faimosul guler
"Trei galanti oameni ai aerului, Robonson, Tempest and Sowrey"  fotografiati dupa ce au doborat un Zeppelin,1916 

















     Ei bine , astfel se stabilea o moda dincolo de uniforma militara sau hainele civile, practic se puneau bazele unui nou ordin , unei noi organizari si unui nou statut : al oamenilor aerului,indiferent ca erau civili sau militari - un ordin al cavalerilor aerului.
     Important este faptul ca desi majoritatea primilor piloti inclusiv militari veneau din familii bogate si chiar nobiliare, foarte repede prin intermediul armatei au ajuns piloti si cei care nu aveau o sustinere financiara a pasiunii lor, dar chiar fiind din medii sarace , educatia prin elita -si spunea cuvantul : ajungeau sa nu se deosebeascxa de ceilalti datorita culturii, elegantei, clasei pe care le preluau imediat, dovedind ca fondul unui aviator nu este dictat de mediul in care se naste ci de genetica sa.
     Si astfel ajungem si pe aceasta cale la concluzia ca zborul ca si nebunia, este in genele unora.
    
    Vom continua,


                                                                    - nemotoujours -


2 comentarii: