12.iunie 2013
. |
Am avut minunata
ocazie zilele acestea sa traiesc unul dintre visurile mele: sa ies in larg pe o nava
militara si sa locuiesc trei zile si doua nopti cu oamenii ce o comanda, o
deservesc si o intretin.
Si asta fiind si cu
bunul meu prieten Iulian Iamandi, Resboinicul de frunte, de la Resboiu.ro.
Stiu ce inseamna largul marii si m-am mai
bucurat de vraja lui, dar acum m-am simtit ca in romanele citite in
adolescenta, mancand cu lupii de mare, ascultandu-le povestile, intamplarile,
vazandu-i la munca si fiindu-le coleg de glume, idei, chiar de militarie.
Uniforma militara aduce
mai mult decat respect reciproc – si ma mandresc de faptul ca am putut sa-l
arat fata de ei asa cum l-am simtit din plin venind si din partea lor – chiar
daca sunt mai duri decat credeam si in acelasi timp mai intelegatori unul cu
celalalt si cu mine, cel care odata de mult a avut si el uniforma, chiar daca
diferita de a lor si care se vede ca nu am uitat mirosul cazarmii si al
bucatariei cazone, integrandu-ma ciudat de repede intr-o structura ce o credeam
la un moment dat uitata. Dar asta si datorita felului in care m-am simtit
acceptat si integrat, chiar si de catre soldatii tineri, practic incepatori in
ale meseriei de militar.
Trei zile si doua
nopti am simtit sub picioare metalul plin de istorie al navei de logistica
“Constanta”, nava cu povesti multe, mai ales de cand a inceput sa umble prin
lume dupa 1989, ajungand pe acolo pe unde in anii comunismului doar bricul
“Mircea” a facut-o.
Date tehnice cu
privire la ea vor fi mai jos, asa ca nu va precipitati, pentru moment va arat
doar placutza de fabricatie in care este marcat anul 1980, dar din cate am
inteles a intrat in serviciu in 1981.
Omul care a trait
efectiv pe ea de atunci si-i cunoaste si ultimul surub am avut onoarea sa ne intampine la urcare si sa ne conduca la cabina
in care eu si Iulian,colegul Resboinic (Resboiu.ro) aveam sa ne lasam bagajele
si sa dormim aproape de loc, somnul fiind pentru noi o optiune de care am
incercat sa uitam in aceasta perioada, ca fiind dusmanul cel mai de evitat.
De la urcare m-a
abordat:” Dumneavoastra sunteti Dinamovist, nu-i asa?”
Aveam o sapca rosie
cu alb pe care scrie” Cricket” si i-am raspuns: “Nu d-le Maistru ,sa traiti! Ii
urasc, sunt Petrolist convins si mandru de asta, asa cum sunt rezervist cu
onoare si mandru ca sunt aici!”
Am vazut cum i se
salta mustata vanjoasa chiar de-i alba si surade binevoitor:
“Sunteti bineveniti
la noi si speram sa va simtiti bine!”
.
.
In ziua aceea am
aflat ca voi trai si voi fi intr-un fel supravegheat de cel care este o mica
legenda in viata marinei militare, cel care cu mana de fier dar si cu multa
intelegere si mult drag se achita de o sarcina mai importanta decat
considerati: seful de echipaj, Maistru Militar Principal Zaharia, unul dintre
“bunicii” Armatei Romane si al Marinei Militare, un adevarat marinar militar de
cariera, parca iesit din romane.
Ulterior ne-a facut
onoarea sa stea cu noi la povesti adevarate si chiar sa ne spuna glume ori… sa
ne faca glume. Nu stiu de unde poate sa scoata atatea poante originale intr-o
simpla discutie, astfel incat sa te bufneasca rasul in plina informare
serioasa.
.
.
Sunt asa multe de
spus despre dansul incat nu-mi aduc aminte acum, dar promit ca imediat cum imi vor reveni in memorie, o voi face.
Adevarul este ca in
aceste zile am trait atat de intens, am vazut si am aflat asa de multe si au
fost atatea senzatii incat pur si simplu cand am coborat parca eram nauc.
Incepand cu seful
de echipaj , am descoperit oameni deosebit de bine pregatiti si pasionati de
munca lor si aici vreau sa-i enumar si pe mecanici impreuna cu maistrul principal
electromecanic, un om maruntel si plin de zvac, care ne-a povestit cum a ajuns
el marinar fiind trimis de mama sa sa se inscrie la liceul C.F.R. si pe drum
razgandindu-se si ajungand la Liceul Marinei, ori pe bucatarii de exceptie ai
navei- de care ulterior am auzit ca sunt considerati unii dintre cei mai buni
ai Marinei Militare ( de aia am zis de ciorba – maaama ce mancare cazona am
avut!!!), ori pe una dintre “ doamnele” din Marina Militara – nava avand marele
noroc de a fi deservita de trei dintre aceste frumoase reprezentante ale
sexului – cica! - slab (noi nu am cunoscut decat doua din nefericire), doamna
la care ma refer fiind o domnisoara sergent- major infirmiera indragostita iremediabil
de mare si marina! De fapt acum ar trebui din politete sa o trec si pe d-ra
Aspirant responsabila cu senzorii si armamentul navei, inca o frumusete dura –
am vazut-o in actiune si feriti-va !
Fraza fiind cam
lunga incep alta, ca sa nu uitati ideea.
Practic am avut
satisfactia sa traiesc intr-un ceas bine uns si reglat, un mecanism uman de
exceptie, unde seful de echipaj este liantul intre functii, indatoriri si
varste, fiind tot timpul absolut peste tot – incredibil! De omul acesta nu
scapam de dimineata pana noaptea tarziu, il intalneam peste tot de parca se
clonase !!!
Un mecanism care
stia tot timpul ce trebuie facut si care era condus ierarhic doar cu comenzi
scurte, spartane, fara completari inutile, indiferent ca acestea veneau de pe puntea
de comanda ori din imediata apropiere.
Am realizat astfel cat de bine sunt rodati
intre ei si uniti, chiar daca erau imprastiati pe lungimea, inaltimea si
adancimea unui vas care numai remorcher nu este.
Nu am terminat cu a-i descrie, dar apropo de
marimea vasului: nu este unul dintre cele mai mari, dar nu este nici mic, in
aceste zile ajungand sa ma usture efectiv talpile de cat am umblat in bocanci
si chiar in pantofi sport, facand n kilometri prin si pe el, ratacindu-ma de n
ori si cel mai amuzant, pierzandu-mi colegul Resboinic constant, mai ales
datorita faptului ca semnalul de telefon era sublim si inexistent.
Este vorba de
dl.Contraamiral de flotila Sorin Learschi , dl.Comandor Cornel Eugen Cojocaru, Comandantul
fregatei “Marasesti” si, desigur, Comandantul navei “Constanta”,dl.Rusu Marian si
secundul sau dl.Cpt.Gabriel Lungu.
Una peste alta,
daca nu am crezut vreodata ca voi iesi in larg atata timp cu o nava militara si
sunt foarte mandru de asta, va dati seama ca a sta sub insemnele de pe catarg ale Amiralitatii
nici in visele mele cele mai frumoase nu am sperat ca se va intampla.
.
.
Cunoscand aceste
persoane deosebite, am realizat de ce Marina Militara Romana, cu toate
problemele momentului si rigorile lui, care se manifesta desigur si in alte
armate, nu numai in Armata Romana, reuseste sa indeplineasca cu brio misiuni complexe
inclusiv N.A.T.O., facandu-si partenerii din afara tarii sa o respecte si sa
continue colaborarea cu Romania.
Atata timp cat cei
de la comanda sunt astfel, adica hotarati, profesionisti, dedicati muncii lor
si reusesc sa intretina in jur o atmosfera flexibila de colaborare si
participare, vom avea siguranta succesului si pe timp de pace si pe timp de
razboi.
Nu am vazut pe
nimeni speriat de faptul ca dl.Contraamiral era pe puntea de comanda, heliport
ori in burta navei, nimeni nu parea stresat de acest lucru, in schimb respectul
si mandria ca este prezent se simteau din plin.
.
.
Daca am avut
satisfactia sa vorbesc cu mecanicii motoristi despre alta legenda a Marinei
Militare – motoarele navale fabricate la Restita sub licenta ALCO, care in
afara de fumul impresionant mi-au spus ca sunt deosebit de fiabile si practice,
chiar daca la proiectarea navei nu s-a tinut cont ca in anumite situatii ar fi
subdimensionate si chiar daca au o varsta apreciabila - o alta satisfactie ca tehnicist am avut-o
cunoscandu-l pe dl.Cpt.Cdr.Gheorghiescu, seful comunicatiilor si informaticii
in Flotila 56, un inrait al electronicii, dedicat aparatelor mai vechi sau
ultramoderne, stapan clar a ceea ce butoneaza, incantandu-ma sa gasesc un
asemenea pasionat al undelor, cu care am avut discutii ce m-au uns pe suflet cu
privire la tranzistori, bobine de inalta frecventa si cipuri, descoperind
astfel ca nu am uitat una din meseriile ce mi le-am trecut in portofoliu. Desigur,
avand si marea amabilitate de a spune bancuri si povesti marinaresti.
.
.
(Asta nu inseamna
ca nu am gadilat cu interes si turelele si jumelatele navei, incantandu-ma un
parfum uitat – credeam eu: al uleiului de arma !)
Cu dansul am avut
satisfactia sa “ghicesc “distanta navei la ancora in larg fata de baza si un alt reper ce mi-l
alesem la tarm- sa nu credeti ca vreunul era vizibil - datorita distantei - citind
giroscoapele de punte si dandu-mi cu presupusul, dovedind ca am apreciat cu un
plus-minus mic realitatea ! Multumesc mult pentru asta, d-le Capitan Comandor.!
.
.
Placerea de a fi in
mars cu o asemenea nava nu se compara cu nimic !
Sa o simti vibrand
si rupand valurile, sa asculti comenzile de la bord, sa dormi intr-o cuseta
prea eleganta pentru ceea ce ma multumea pe mine – in careul maistrilor – sa
iau masa cu marinarii militari si sa le ascult
glumele din timpul ei, sa mananc din nou feluri cazone ( iar zic: buuune
rau !), sa ma culc cu soarele apunand intr-un bord si sa ma trezesc cu el
rasarind tot acolo – cat de dezorientat am fost, nici nu credeti ! – sa ma bata
briza din larg sau trecand peste nava – a doua mirosind si a metal, a ulei de
arma sau…a mancare de la bucatarie !
Sau sa ajung sa nu
fac nimic fara sa cer permisiunea d-lui Comandant si mai ales a Sefului de
echipaj – fata de care involuntar ne-am subordonat la un moment dat, mai ales
eu care nu ascult de nimeni si de nimic si mai ales sa mai dau si raportul, a
insemnat o experienta ciudata, pe care de multisor nu am mai trait-o, eu rebelul permanent si
independent. Experienta pe care acum multi ani o aveam datorita regulamentelor
si indatoririi.
Practic forma de
disciplina de la bord mi-a transmis asta si din cate am vazut si colegului
Iulian Iamandi.
Nu este rau, este o
dovada a atmosferei benefice care porneste de sus, de la puntea de comanda si
se transmite pana la niste civili nedisciplinati.
Bravo domnilor Lupi
de mare ! Fara sa vreti, v-ati impus in fata civililor rebeli!
Toata stima!
Trist a fost cand
ne-am intors la dana 0, caci nu vroiam sa simt terra ferma sub picioare.
Iulian m-a
intrebat: ”Nu vrei sa vezi cum e sa stai pe pamant sigur?”
M-am
uitat la el nostalgic si i-am raspuns: ” Nu, ca nu se clatina, nu are haz!”
.
.
"281" |
Eu stiu ca in traditia
marinareasca un clopot de nava se transmite, ori daca este gasit se pune pe
alta nava pentru “ a i se da glas”, astfel continuandu-si viata.
Dl. Maistru Zaharia
mi-a spus ca are un sunet cu totul deosebit si este unic printre ceea ce a
auzit.
Nu am avut ocazia, dar sper ca voi mai avea
parte de a calca pe “Constanta” si atunci glasul sau sigur ma va incanta.
"Bijuteria" navei |
Oricum, intre
dansii am aflat ca traditiile marinaresti de mii de ani se pastreaza si fac din
aceasta arma veche aproape de cand lumea, cea mai mare colectie de istorie vie.
Tot respectul pentru pastrarea lor, tinind cont ca Marina Militara a oricarei
tari tine ferm cu dintii de traditii, batand astfel orice marina civila,
comerciala.
.
.
Si sa va zic ce
mi-a mai facut seful de echipaj, nu de alta, dar am muscat-o ca un tilicar :
Stand la povesti cu
domnia sa si cu subordonatii, la un moment dat imi spune:
“ Domnule , ma tot
intrebi de povesti marinaresti. Sa stii
ca cele mai bune le stie domnisoara infirmiera, asa ca mai bine ai intreba-o!”
“Ei, na!Chiar asa?”
“Da, este
innebunita dupa mare si povesti, stie o gramada!”
Va dati seama ca
imediat cum am intalnit-o pe punte am si atacat-o:
“Domnisoara
sergent-major, am auzit ca sunteti o colectie de povesti marinaresti, nu-mi
spuneti si mie cateva?”
Nu va inchipuiti
cum s-a uitat la mine cu ochii sai superbi domnisoara marinareasa! Efectiv am realizat ca sunt pe puntea gresita.
“Dar cine v-a spus
asta?”
Timorat deja, am
ingaimat:
“Pai…baietii care
erau la pupa si…”
Ma privi fix :
“Si…?”parca stiind
cine.
“Pai dl. Maistru
Zaharia !”
Nu vreti sa stiti ce privire avea.
Singur
si fara ordin am concluzionat:
“Am luat-o, nu-i
asa? M-a cam botezat!”
“Pai dumneavoastra
ce credeti???”
Eh, nu am avut de
ce sa ma supar, e ca un fel de mic botez, interesant fiind ca ulterior am descoperit ca intr-adevar,
susnumita domnisoara este dedicata marii, navelor si stie muuulte si are enorm
de povestit, dl. Maistru oricum negresind cand m-a indreptat acolo. Chiar
daca a glumit cu mine. Si a fost un mic botez pentru care zau ca-i multumesc.
Incantat de cunostinta ! |
Mai adaug faptul ca
plecand, in masina, am realizat ca mirosim a fier, ulei de arma, mancare cazona
(zau, chiar ca buuuna!) , a nava militara , motoare – uneori aveam senzatia ca
intreaga nava-i un motor –a armata si… totul cu un iz de briza marina.
Hai ca azi ma
opresc, nu de alta dar sigur v-am zapacit.
.
.
Una peste alta, concluziile
sunt clare: sa nu credeti cumva ca
incantat si entuziasmat am scris. Chestia frumoasa este ca , trecand peste
vechimea navei si problemele inerente- cum am scris mai sus – ale vremurilor de
criza de orice fel in care traim, ciorba este excelenta, ca la mama acasa iar
nava functioneaza bine, isi face treaba minunat si totul datorita asa cum am
scris si in alte articole, oamenilor
capabili, profesionisti si dedicati uniformei si tarii in care traiesc.
Asta nu inseamna ca
acestia singuri vor suplini toate neajunsurile situatiei in care suntem nu
numai noi ca tzara, dar efectiv avem pe cine sa ne bazam in cazuri nefericite
si doamnelor si domnilor civili, simpli cetateni care de multe ori nici nu
vreti sa tineti cont de rigorile si problemele unei armate, merita sa-i sustinem
si sa-i admiram pentru ca sunt acolo unde sunt ca sa ne apere pe noi, copiii nostri,
casele noastre si traditiile noastre, acesti oameni care inca de pe puntea de
comanda si pana la ultimul soldat isi iau indatoririle in serios, nu se plang
si fac tot ce pot pentru ca sa dormim linistiti.
Admirati-i si
iubiti-i, pentru ca merita.
Voi mai povesti,
dar va invit sa vedeti si fotografii de acolo.
Multe multumiri
celor care ne-au sustinut si ne-au ajutat sa ajungem aici si nu in ultimul rand
celor pe care am avut marea onoare de a-i cunoaste ,ne-au suportat si ne-au
acceptat sa traim langa ei, tuturor pana la ultimul soldat.
Si le urez asa cum
ne-au urat coborand dintre ei si de pe nava pe care au numit-o: “femeia noastra
iubita”, spunandu-ne ca este mai pretentioasa decat orice femeie: “ VANT DIN PUPA !”
Mai jos aveti ceva fotografii care speram sa va incante si nu uitati sa dati click pe ele.
Desigur, va urma si…un mic film.
Desigur, va urma si…un mic film.
Stati pe aici!
Date tehnice minime ale navei logistice 281, "Constanta":
-nava este construita pe corp de nava comerciala.
-initial a fost proiectata ca nava-baza pentru submarinul “Delfinul”,
nu stiu cat a functionat astfel.
-i-a fost schimbata destinatia in escortor,
-schimbare de destinatie: nava scoala,
-actual nava logistica.
Motoare:
-auxiliare 3 bucati,
-principale 2 bucati Alco de cate 16 cilindri fabricate la
Resita, cu reductoare navale Resita/Renk S.A.
-lungime: 108 m
-capacitate de cazare in conditii de cabine si cazarma:
echipaj + 200 de persoane.
-viteza de croaziera: 16 noduri/h
-viteza maxima: 18 noduri/h
Armament:
-se vede in fotografii, doar n-o sa va dau totul pe tava !
-viteza de croaziera: 16 noduri/h
-viteza maxima: 18 noduri/h
Armament:
-se vede in fotografii, doar n-o sa va dau totul pe tava !
A scris mandru de ce
i s-a intamplat
Acestea fiind spuse si aratate, sa stiti ca mai sunt lucruri de povestit si de vazut din acest subiect si mai ales filmuletul, dar va rog sa mai verificati din cand - in - cand ce-i pe aici, ca eu cam uit sa va anunt...
ATENTIE !
in mod normal aici trebuia sa fie link-ul catre articolul corespondent al lui Iulian Iamandi (Resboiu.ro), pentru ca hotarasem sa le publicam in tandem cu linkuri de la unul la altul, considerand ca v-ar face placere sa cititi doua pareri diferite, dar se pare ca el ar vrea sa tina acest subiect pentru un numar de revista , asa ca i-am dat drumul si sper ca v-a placut.
AICI Partea a doua si FILMUL!
in mod normal aici trebuia sa fie link-ul catre articolul corespondent al lui Iulian Iamandi (Resboiu.ro), pentru ca hotarasem sa le publicam in tandem cu linkuri de la unul la altul, considerand ca v-ar face placere sa cititi doua pareri diferite, dar se pare ca el ar vrea sa tina acest subiect pentru un numar de revista , asa ca i-am dat drumul si sper ca v-a placut.
AICI Partea a doua si FILMUL!
.
Cu drag oricand.......Nava are o schela...pe care trebuie doar sa urci.....
RăspundețiȘtergereINTELES, SA TRAITI !
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereFoarte frumos si ...Ariana ,iti doresc sa ajungi in varful schelei !
RăspundețiȘtergere