11 iulie 2013

148.CAP COMPAS: SULTANA

Lacul Mostiştea
Sultana Malu – Roşu
Comuna Mănăstirea Jud. Călăraşi
07 IULIE 2013


De Sultana…am auzit într-o seară, din pură întâmplare. De fapt, nici n-am auzit, mai potrivit ar fi… “am văzut”, când C. mi-a arătat câteva fotografii. Un…lac. Dar deloc unul ca oricare altul! N-am gândit decât : “Când şi cum ajungem?” Dar stai, că mai e ceva! Un SIT ARHEOLOGIC! În fotografii… un schelet, dacă îmi amintesc bine, o intrare a …ceva… Oameni… Dar nu aveam loc prea mult atunci, să caut a dezvolta subiectul. Mintea îmi era ocupată cu tehnici de memorare apte să-mi sădească în cuget noua destinaţie apărută pe listă…

.

Colega noastra Ana Maria (sau Lunebleue sau Goutte de Reve, dupa cum vrea ea sa se semneze si prin alte locuri) ne va incanta cu un reportaj foto si putin film dintr-un loc magic despre care majoritatea romanilor inca nu au aflat ori,,,au uitat.

Cititi si cultivati-va.


    Acum câteva zile, a apărut ocazia aşteptată. “Gata, mergem la Sultana!”     Câteva secunde, am avut o ezitare: să mă redocumentez ori să-mi fac bagajul? Cum nu-mi stă în fire să mă gândesc prea mult, mi-am făcut cu mare grijă…bagajul. Documentarea, vine şi după! (Între noi fie spus, nu sunt absolut deloc o adeptă a teoriei…)
    Ştiam despre sit că este mic, iar pe mine…mă interesa lacul, în primul rând. Situl arheologic era un bonus de nerefuzat, dar nu…MOTIVUL care mă atrăgea irezistibil – motiv pe care îl veţi afla în câteva secunde…
    Dar… hai să începem cu începutul şi să vedem ce ne spune prietenul nostru comun, internetul, despre Sultana:
    “Aşezarea de la Sultana-Malu Roşu este situată pe malul drept al Mostiştei, la 400 m nord-est de satul Sultana, comuna Mănăstirea. Este o aşezare eneolitică aparţinând culturii Gumelniţa (mil. IV i.Hr.). Una dintre cele mai mari descoperiri este o locuinţă incendiată de acum 6.000 de ani, în care s-au găsit peste 150 de vase ceramice, 300 de unelte din piatră/silex si obiecte de podoabă.

.
    Aşezarea de la Sultana-Malu Roşu este unul dintre cele mai importante obiective turistice din Muntenia, obiectiv pe care nu ar trebui să-l rataţi dacă vă aflaţi în apropiere.” (Aşezarea de la Sultana-Malu Roşu)
Bun… Sună foarte interesant, numai că… ce înseamnă “eneolitic”? Pentru că eu…nu ştiam şi nici nu reţinusem termenul, să vedem şi asta:”ENEOLÍTIC s. n.  Ultima fază a neoliticului, caracterizată prin folosirea uneltelor de piatră, de os etc. și a uneltelor și podoabelor de aramă. [Pr.: -ne-o-] – Din fr. énéolithique.”

.
    Iar acum, că ne-am mai luminat un pic, putem pleca…
    Drumul este uşor – pentru mine, care nu sunt şofer… Ieşire de pe autostradă spre Lehliu Gară … la Dăneşti faceţi dreapta …Luptători… Sultana:

Să mai vedem câte ceva despre aceste locuri…
“Valea Mostiştei este o zonă bogată în situri arheologice, printre ele numărându-se şi câteva aşezări de tip tell (căutăm…şi aflăm că: “Un toponim întâlnit frecvent în Câmpia Română este cel de măgură sau gorgan. Ambele cuvinte desemnează o movilă artificială, formată prin acumularea resturilor unei aşezări sau o movilă aflată deasupra unui mormânt vechi. În general, acest tip de aşezare, care este cunoscută în literatura arheologică drept aşezare de tip tell (movilă, termen preluat din limba arabă), este caracteristic pentru epoca eneolitică (mileniile V-IV î.Ch.). http://www.isciv.ro/istorie-si-civilizatie/articol-integral/magurile-martori-de-istorie-milenara ). Astfel, la nord de Sultana, în localitatea Valea Argovei, în apele râului Frăsinet pe o mică insula — Gherghelăul Mare, se afla o aşezare de tip tell (astăzi acoperită de apele lacului) care avea diametrele de 100 m, respectiv 40 m. Situl cuprindea aşezări aparţinând culturilor Boian şi Gumelniţa, precum şi o aşezare geto-dacică (Şerbănescu, Trohani 1978, 31–32).

.
    Satul Sultana al comunei Mânăstirea se află la circa 35 km vest-nord-vest de Călăraşi, la mai puţin de 15 km nord de Dunăre. Aşezarea de tip tell din punctul Malu Roşueste plasată pe malul drept al lacului Iezerul Mostiştei, pe un intrând al terasei în apele lacului. Acesta este separat de restul terasei spre sud-est de o vale adâncă, iar spre nord-vest printr-o văioagă. Spre sud-vest o alveolare a terenului indică probabil existenţa unui şanţ ce separa tell-ul de restul terasei.

.
    Aşezarea eneolitică de la Sultana – Malu Roşu ocupă, sau mai bine zis ar trebui să ocupe un rol important în contextul eneoliticului nu numai din România, dar şi în cel al Europei de Sud-Est. Din păcate, o serie de factori obiectivi şi subiectivi au făcut ca acest sit să fie destul de puţin cunoscut cu toate că, cel puţin sub aspectul materialului descoperit aici, aşezarea de la Sultana reprezintă una dintre cele mai bogate şi spectaculoase aşezări din cadrul complexului cultural Gumelniţa–Karanovo VI– Kodjadermen.” Ne spune academia.edu
   
Tot de acolo aflăm şi că “Valea Mostiştei (circa 92 km lungime) pe care se află aşezarea, este situată în partea de sud-est a Câmpiei Române. Datorită proceselor naturale combinate cu intervenţiile antropice s-au format de-a lungul văii o serie de lacuride tip „mostişte”. Numele ei vine din cuvântul slav most = „pod”, ceea ce ar însemna „vale cu poduri” (Gâşteanu 1963,87–91).” Aici puteţi citi mai multe >>>

.
    Dar… să vă povestesc cum a fost…
Reuşind, până la urmă, să aflăm satul Sultana, atacăm trecătorii cu clasica întrebare: “Unde este…” Ei… şi-acum să vezi! Dacă întrebam noi de situl arheologic, răspundeau dumnealor cu un…”HA?!” de-am schimbat întrebarea mai iute ca gândul…“Lacul?” ei…lacul era mare… puteam ajunge prin multe părţi, dar nu neapărat şi unde vroiam… “Malu Roşu?” În sfârşit, un cioban le-a pus cap la cap şi ne-a arătat drumul cel bun…direct peste câmp!
    Direct peste câmp am mers şi ca trasă de aţă spre mal, să văd dacă e chiar aşa cum îl credeam…
    Mă uit în stânga, mă uit în dreapta… Răsuflu uşrată: chiar locul dorit! Am nimerit! Dar nu apuc să răsuflu până la capăt că… vine întrebarea: “Şi situl… unde e?” M-am înecat cu uşurarea!… Nici nu m-am întors, ca să nu mi se vadă expresia … Nu, serios… De unde impresia că aş fi avut cea mai vagă idee?  N-am avut inspiraţia să mă strecor pe uşa din spate cu un “Peste tot!”, aşa că mi-am folosit toată memoria vizuală pe care o aveam la mine, făcând apel la…amintiri. Ce văzusem eu în poze? Insula aici, căsuţa acolo unde şi e, malul cam aşa… “Acolo! Acolo trebuie să fie!”
Uf! Acolo era…


Situl eneolitic de la Sultana-Malu Roşu
Situl eneolitic de la Sultana-Malu Roşu
“Atât?!”
“Păi…da.”
Acuma…aş fi vrut eu să fi fost şi cineva prin preajmă, să ne spună şi nouă ce şi cum… Dar nu era ţipenie! Ne-am învârtit de câteva ori în jurul lui, am scotocit cu privirea, am încercat să vedem mai mult decât era, n-am reuşit şi…
Lacul!… Mi-am întors atenţia spre obiectivul principal…


Eiii...............De aici va rugam sa dati click si sa mergeti in paginile Anei Maria direct:" O mana de cuvinte"-Sultana


Ana Maria
(Lunebleue)

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu