23 octombrie 2013

288.Lada de gunoi a istoriei nu este pentru Coanda ! Reconstruirea primului avion reactiv asa cum a fost .

  Exista oameni in ziua de azi care cred in mintile luminate ale Romaniei si lupta pe toate caile sa aduca la cunoasterea noastra ce inseamna acestea pentru tehnica si cultura mondiala,
chiar daca pe aceste minti multi vor usor-usor sa le arunce la lada infama a gunoiului spiritului uman,considerand ca a fi cunoscute ca fiind romane devin o povara in a conduce si a domina acest popor.

   Acesti oameni minunati- pastratori de valori romanesti- au declansat un proiect - al treilea de acest fel din perioada noastra de capitalism feroce - si acel proiect are numele geniului coleg cu Da Vinci si Tesla, care au schimbat lumea cu viziunile lor mult prea avansate.

   Ei vor sa reconstruiasca primul avion cu propulsie reactiva din lume, proiectul realizat si aproape zburat in 1910 !

   Dupa cum stiti, si la ora actuala in istoria aviatiei reactive mondiale Coanda nu isi are locul de antemergator, cu toate ca efectul ce-i poarta numele (efectul Coanda) , este fenomenul pe care marele savant l-a observat tocmai datorita avionului sau
care nu a zburat vazut de catre academicieni, determinandu-l sa-l studieze si sa puna bazele unei intregi istorii a tehnicii fluidelor.

   Reconstruirea acestuia a inceput de ceva timp si va rog sa dati pagina ca sa aflati mai multe, pentru ca vorbind cu Sorin Dinea, membru fondator si Presedinte al Asociatiei "Henri Coanda" si membru activ al -Asociatiei Romane pentru Cosmonautica si Aeronautica ARCA am aflat si eu amanunte cu privire la cum va fi realizat acest avion.



- nemotoujours -



   Unii o stiti, altii treaba voastra este sa aflati istoria acestui aeroplan exagerat de modern pentru vremea sa cand inca nu se stia daca mai tarziu avioanele vor avea volan, mansa, paloniere sau joystick, astfel ca inovatiile pentru gasirea solutiilor optime in a propulsa ,manevra si construi aeroplane generau tot felul de ciudatenii care-mai -de-care mai trasnite si aberante.

   Cert este ca ideile de baza ale proiectului Coanda si-au gasit aplicarea la vreo 30 de ani dupa, acesta aratand si in ziua de azi actual, modern (daca lasam la o parte cele doua "volane"din laturile carlingii).

   Cel mai "exagerat" a fost desigur sistemul de propulsie, adica motoreactor, un concept imposibil pentru acele vremuri, care din cei 50 de caluti putere ai motorului original Clerget trebuia sa obtina...-o tracțiune de aproape 200 kgf !

   Asta credea inventatorul, dar dupa discutii cu oameni mai avizati ca mine, ar fi "dat" mai multa putere, nu de alta, dar ulterior altii au preluat ideea de motopropulsor sub diverse forme si au realizat ca se poate mult mai mult, chiar daca nu au reusit sa puna mana pe proiectul original al turbinei.

   Acest avion a fost incercat de Coanda insusi, dar se pare ca fiind luat prin surprindere de puterea motorului si de flacarile propulsiei care " atingeau" fuzelajul, a pierdut controlul si l-a "lipit " de un zid.

   Modul in care flacarile s-au prelins i-au dat ideea fenomenului care studiat ulterior ani la rand in laborator a devenit "efectul Coanda".

   Traian Vuia, Aurel Vlaicu si Henri Coanda au fost nume marcante in istoria aviatica mondiala, dar daca primul "a pierdut meciul" in fatza fratilor Wright pentru ca acestia au zburat 20 m cu un aeroplan cu motor dar lansat de pe o trambulina cu "o prastie" si astfel au devenit inventatorii zborului cu motor si la el nu a mai contat faptul ca "pasarea" sa era propulsata independent si se putea manevra in zbor, la Coanda faptul ca nu a mai avut cu ce sa se ridice in aer i-a distrus si dreptul de a fi numit parintele aviatiei reactive.

   Aici vreau sa completez ce spuneam mai sus de proiecte de dupa Revolutie, restituiri ale istoriei aviatice romanesti, pentru ca prin voluntariat si cu bani de la cei care mai cred inca in istoria romana, au aparut si replica in marime naturala a faimosului I.A.R.80 de la Muzeul Aviatiei si in acest an ne-a fost prezentat si "Vlaicu II " la B.I.A.S 2013 !

   Acei oameni care s-au inhamat la realizarea proiectului ASA CUM A FOST, de reconstruire a primului avion cu reactie "Coanda 1910" au inceput proiectarea care să permită constructia cu materialele folosite in original, totul cat mai aproape de acesta (se intentioneaza si realizarea motorului termic si a turbinei), si sunt in cautare de
voluntari care sa contribuie cu experienta si munca la realizarea motorului, turbinei si a fuzelajului , fara sa mai vorbim de contributii financiare, dar si cu specialisti in proiectarea 3d SOLIDWORKS.


   Initial se doreste testarea sa pentru a dovedi ca avea capacitate de decolare, apoi zburarea lui prin telecomanda si ulterior, cand se va dovedi ca este controlabil si sigur, eventual cu pilot uman.

   Dansii se gandesc la acest proiect ca fiind o mare restituire pentru zestrea tehnicii si stiintei romanesti, dar eu cred ca daca acesta va fi functional, se va dovedi intaietatea decisiva a romanilor in aviatia reactiva mondiala.
 


  Va rog sa luati legatura cu Asociatia"Henri Coanda" pe facebook la adresa urmatoare:

    DA CLICK AICI

   Vom reveni cu amanunte despre acest subiect, dar si despre cum tot ei incearca sa recupereze casa Henri Coanda si sa o transforme in muzeu.



- nemotoujours -
 

2 comentarii:

  1. Un proiect minunat si un avion uimitor !
    Ma mir ca mai sunt si astfel de oameni. Este incredibil. Ce mult conteaza pentru imaginea noastra.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mie mi se pare normal ca valorile noastre sa nu fie recunoscute peste hotare, pentru ca, in primul rand, NOI suntem cei care nu le recunoastem. Noi suntem care ne renegam propria valoare, iar daca noi spunem ca n-avem valoare, de ce ar spune niste straini contrariul?
    Partea cea mai proasta e ca noi chiar suntem convinsi ca n-avem valoare, asa ca renuntam cu usurinta la valoarea noastra, pentru a adopta una de imprumut. In afara de fa[ptul ca valoarea de imprumut nu se prea potriveste, nici nu e cine stie ce valoarea asta de imprumut.

    RăspundețiȘtergere