19 noiembrie 2013

330.RENOVAT, MAI BOGAT, MAI ORGANIZAT: Muzeul Colectiilor de Arta, Bucuresti

Am fost, am vazut, m-am incantat, si m-am enervat...
De ce am fost?
Dintr-o discutie oarecare am aflat ca s-a redeschis si mi-am spus: "Hai sa vedem de-i bine sau mai bine !"
Ce am vazut?
Muulte si destule, din nefericire nu toate...
De ce m-am enervat?
Pai pentru ca nu le-am vazut pe toate !

Hai dati pagina sa va zic , nu de alta, dar va simt tare nerabdatori !
- nemotoujours - 


  Nu am avut pareri preconcepute atunci cand m-am hotarat sa-l vizitez.
  In sensul ca "nu va fi cine-stie-ce" sau "maama ce o sa mai vad eu pe acolo'!.
  Doar o mica stare de genul: "ei, este un muzeu si la cate ai vazut ,hai sa vezi si chestia asta, ceva tot vei gasi acolo interesant".
  Zau, nu ca as fi blazat, dar acuma, na: muzeul este muzeu, valorile sunt valori, organizarea si stilul de prezentare se stiu, deci...Muzeu, nu?
  Ei, nu a fost chiar asa.
  Pentru ca am uitat ideea: aceea ca este un muzeu al COLECTIILOR !
  Este un muzeu realizat din colectii particulare donate, lasate in custodie, dar practic administrate de prestigiosul Muzeu National de Arta al Romaniei.
  Si aceste colectii contin de la monede si mobilier de o inestimabila valoare, pana la vestminte, covoare, tapiserii chiar unicat, pline de istorie si de arta a manufacturii.

  Am fost incantat de faptul ca aproape fiecare sala sau hol sunt o colectie a unei persoane particulare care plecand dintre noi ori inca din viata a facut pasul de a ceda ceea ce tinea pentru ochii si cunoasterea putinilor fericiti si au facut astfel incat aceste minuni sa ajunga in fatza noastra.
  Este fascinant sa gasesti ceramica iraniana , turceasca, japoneza ori artefacte egiptene, langa mari pictori romani, japonezi, flamanzi, sau sculpturi si miniaturi ale unor aproape necunoscuti dar si ale unor monstri sacri in arta modelarii elementelor primare.
  Pentru prima oara am avut ocazia sa vad de exemplu ceea ce accesam doar in cataloage sau fotografii.
  O colectie bogata de lucrari ale lui Corneliu Baba, ciclul "Regelui nebun" sau al "Spaimei" vazute de aproape, piesa langa piesa, ori ale lui Tuculescu, artist controversat - fiind considerat un autodidact ce nu are legatura cu pictura - cu lucrari diverse, diferite total ca stil dar remarcandu-se in ele pictura naiva tzaraneasca de o valoare greu de calculat - ei bine, doar cu atata va pot incita?
  Desigur, fara Grigorescu, Tonitza, ori...parca era si Rembrandt...nu ar putea exista acest muzeu.

  Aceasta colectie este un regal pentru esteti, unde nu ai cum sa te plictisesti sarind de la portelan japonez la caftane turcesti ori...arme medievale sau din epoca moderna.
  Cand vezi desene si picturi romanesti apoi stampe si desene moderne ale artistilor japonezi, te cam zapacesti, asa cum am patit eu, dar ...Le ai acolo, sunt si poti reveni!
  Sa nu mergeti ca mine 2 ore pana la ora inchiderii !
  Este o greseala totala !
  Nu am reusit sa vad decat un etaj complet si al doilea pe graba, ceea ce este o blasfemie.
  Veniti pentru minim o jumatate de zi, pentru ca aveti mult de ingurgitat si digerat, altfel vi se face rau cum era sa patzasc eu.
   Nu mai stiu cat costa biletul de adult, parca 15 lei, dar pe langa bogatia din interior vi se ofera si un pliant cu totul deosebit ,cu harta colectiilor si povestea palatului si a ceea ce se intampla in el.
   Renovarea este de exceptie: intr-o cladire de acum 200 de ani : exista o climatizare performanta, deosebit de discreta, iar organizarea salilor este foarte bine realizata pentru o expunere clara, puternica si...subtila in anumite situatii.
   De remarcat si faptul ca personalul de supraveghere este in numar foarte mare, cu toate sistemele moderne de camere dispuse strategic peste tot.
  La inceput mi-am spus: "Frate ce de oameni si cat ma urmaresc!!!"- da, esti cam stresat, permanent cineva te observa fizic, din spate sau fatza- dar gandindu-ne ca in multe locuri de acest gen camera video a raspuns tarziu unor agresiuni voite sau prostesti asupra exponatelor, sunt de acord sa fie descurajata orice tentativa de atingere sau distrugere prin supraveghere directa !
    Este stresant sa fii urmarit mereu, dar doamnelor si domnilor, se pare ca este cea mai buna solutie pentru protectia acestor valori.
 
    Concluzia este clara: mergeti si veti avea istorie si frumusete, veti descoperi o lume altfel ascunsa in colectii inaccesibile in mod normal pentru noi.

    Si luati-va copiii, pentru ca oricum le va place ceva si sigur au ce invata.
    Vom continua periplul pe acolo si va vom aduce si mai multe informatii.

- nemotoujours -

Muzeul Colectiilor de Arta,Bucuresti,
str,"Calea Victoriei"nr.111,
palatul Romanit
  
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu