Regia,in zona sacra |
Nu au suferit destul de pe urma distrugerilor provocate de localnici si a indolentei autoritatilor locale?
Acum se va ajunge si mai usor, adica orice grataragiu isi va parca rabla la portile cetatilor, va asculta manele si va sfarai mici pe gratar la adapostul zidurilor milenare, asta asa, ca vine si el sa faca ceva cultura si ca are drum bun de urcat,nu?
Imbunatatirea cailor de acces in asemenea zone nu a avut decat efecte distrugatoare- vezi transfagarasan, transalpina, viitorul transbucegi (deja cu drumul neterminat jmecherii cu gipane trec de bariera si se scurg spre Babele de parca ar fi pe bulevard). Ma refer la faptul ca aceste zone devenite astfel usor accesibile vulgului rontaitor de stiri neuroleptice s-au transformat din paradisuri de liniste si frumusete in gropi de gunoi si balamucsi asta pentru ca tipic romaneste, lucrurile nu se duc la capat asa cum ar trebui: daca dai acces , atunci si controleaza cu strictete !
DA PAGINA SI SA VEDEM:
Consiliul Judeţean Hunedoara a scos la licitaţie proiectul de modernizare a DJ 705, pe tronsonul Costeşti – Sarmizegetusa Regia, în lungime de 18 kilometri. Drumul spre cetatea dacică aflată în patrimoniul UNESCO şi în administrarea CJ Hunedoara se află într-o stare tehnică necorespunzătoare.
Consiliul Judeţean Hunedoara vrea să contracteze lucrări de modernizare a drumurilor de acces către cetăţile dacice din Munţii Orăştiei printr-o investiţie estimată la 8,7 milioane euro inclusiv TVA, proiectul vizând integrarea celor şase unităţi în circuitul turistic european.
Tronsonul de drum care va intra în reabilitare este de 18 kilometri, între Costeşti şi Sarmizegetusa Regia. Termenul pentru finalizarea lucrărilor, finanţate prin Programul Operaţional Regional, va fi de trei ani de la data adjudecării contractului. Lucrările vor fi atribuite prin licitaţie deschisă, pentru preţul cel mai scăzut, iar termenul pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare a fost stabilit la 28 aprilie 2014.
Drumul judeţean Costeşti – Sarmizegetusa Regia a fost în trecut un drum forestier. În 2011, CJ Hunedoara a scos la licitaţie lucrările de modernizare a drumului, însă rezultatul nu a fost unul satisfăcător.
Drumul actual, nemodernizat, catre Sarmisegetusa Regia. |
punctul de unde se pleaca spre cetatea Sarmisegetusa si catre Blidaru, Costesti, Fetele Albe si toate celelalte cetati care in trecutul glorios asigurau protectia marelui regat dacic, este de fapt o tabara de copii din comuna Costesti, de la care, pe jos , catinel si printr-un peisaj de poveste, ajungi intr- o ora la Regia si intre 40 de minute si o ora si jumatate la celelalte cetati ale zonei.
Acelasi drum |
Oricum, cred ca problema este ca nu se poate urca in viteza si cu muzica data la maxim !
Ideea este ca cine vrea sa viziteze una dintre primele cetati-capitala de Regat adevarat din partea asta a lumii, o va face si pe jos, asa cum l-am parcurs si noi cu persoane de la 8 la 80 de ani - sa ma credeti, c-o sa vedeti in foto !
De ce? Pentru ca este ca un pelerinaj sfant catre un loc magic, impunator, mirific, cu o vegetatie luxurianta, plina de viata, cu copaci imensi-cred ca sunt cei mai inalti dintara - cu izvoare bogate si o clima nespus de blanda.
Ei bine, drumul acesta a fost tot pietruit, de fapt pe vreo 20 de km, dale de piatra puse acum peste 2000 de ani, "recuperate " in mare parte de catre gospodarii locului - care astfel au reciclat si zidurile sau coloanele templelor cetatilor, totusi ramas vizibil in amonte, aproape de cetate si existent, ingradit pe portiuni, in interiorul cetatii.
Intrarea in cetate.Doamna din imagine avea la data foto 74 de ani si probleme cu articulatiile.A mers pe jos cu noi. |
Drumul ajuns in cetate. |
2.nu cred ca se vrea o parcare la poarta cetatii, plina de tarabe , mici si manele
3.cetatile asa cum sunt acuma si primesc oricum multi vizitatori fata de cum s-ar crede, oricum numeni nu-i supravegheaza, astfel incat poti sa pleci in buzunar cu multe amintiri, fara sa uitam pozele de facebook calare pe pietrele milenare.
4.orice acces facil in acest gen de zone va atrage persoane superflue, inculte si indiferente la actul cultural, scolastic, ce vor intra pentru 30 de minute si vor pangari efectiv totul- nu spuneti ca nu va fi astfel.
5.banii de drumuri mai bine i-ar folosi LA CONSOLIDARI SI RESTAURARI, PLUS LA A CONSTRUI UN MUZEU AL ZONEI SI O PARCARE MODERNA, DOTATA CU SPALATOARE SI TOALETE JOS, IN COSTESTI.
Si punctul ...
6.De ce sa nu se reconstituie drumul asa cum a fost?De ce sa nu arate ca acum 2000 de ani?Si ar costa si mai ieftin daca localnicii-care desigur beneficiaza de traficul turistic din zona-ar pune mana si ar face munca patriotica pentru ca, se stie , tot ei si bunicii lor l-au carat in curti si prin case???
Stim cu totii ca drumurile in Romania costa cel mai mult si aduc cei mai multi bani in buzunarele politicienilor, dar oameni buni , hai nu mai exagerati cu necesitati nenecesare, sunt alte lucruri mai importante de facut pentru cultura si turismul romanesc!
Nu drumul asfaltat iti baga in cap istoria tzarii !
O sa urmarim ce se intampla si vom afla mai multe chiar de acolo, din Costesti.
Stati pe langa noi.
*nemotoujours*
paraie si izvoare pe drum |
izvor |
si altul... |
Din zidul cetatii |
Zidul |
Pe drum, spre zona sacra |
aproape de mijlocul cetatii |
Zona sacra(a templelor) |
Reconstituire templu |
Priviti copacii uriasi,(paltini)ca din povesti. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu