28 august 2014

636.Intre apa si cer: "ONOARE SI PATRIE" ! De Ziua Marinei plutind pe fregata "Marasesti" -Partea aII-a (fotoreportaj)


   Da, am fost! Am plutit cu ei, am vorbit cu ei si am "tras" cu ei, dupa ce am onorat ridicarea "Marelui Pavoaz", momentul cel mai important pe o nava militara.Am fost sa le uram "La multi ani !" chiar la ei acasa, pe navele cu care-si servesc patria.
.
   Pentru un militar Ziua Nationala desigur este cea mai importanta, dar a Armatei si apoi a armei din care face parte devine mai personala, deoarece se face distinctia, apare caracteristica profesiunii sale, o recunoastere festiva a alegerii facute de a fi tanchist, aviator sau...da,desigur, marinar !
.
   Deci si prin urmare, momentul in care arma sa este sarbatorita este unul de recunoastere profesionala, de aceea dorinta de a-l marca prin fast riguros,militar, prin manifestari specifice si multa...veselie, de ce nu, asta inseamna sa fie festiv, nu?
 .
   Pentru noi este un moment de a ne bucura ochii si sufletele cu demonstratii, parade, jocuri, exercitii, muzica militara si tot ceea ce nu prea avem cum sa vedem, pentru ca se intampla ori intr-un cerc inchis, exclusivist in mod normal, ori...desigur, pe mare, pe nave militare mai ales.

DA PAGINA !



"Mircea"
   Ei bine, Ziua Marinei are o caracteristica deosebit de interesanta si din acesta cauza nu se asociaza decat cu Ziua Aviatiei, culmea !
   De ce?
   Pai datorita faptului ca marina, militara sau comerciala, tot marina este, cu acelasi patron spiritual, cu aceeasi instruire dura si regulamente solide, cu aceleasi traditii.
   La fel si Aviatia, nu?
   De aceea nu doar ca avem astfel marea bucurie sa vedem cum marinarii civili serbeaza impreuna cu cei militari, dar si satisfactia unei reparatii istorice, intrucat in perioada comunista, datorita semnificatiei duble-si religioase- ziua marinei s-a stabilit a se tine "in prima duminica a lunii august", chiar daca din 1902 data de 15 august-sf,Maria Mare- s-a serbat neantrerupt, de catre cele doua: cea militara si cea comerciala.
   Reparatia in forma de azi s-a realizat astfel, citam:

În conformitate cu Legea nr. 382 din data 28 septembrie 2004 privind instituirea Zilei Aviaţiei Române şi a Zilei Marinei Române, adoptată de Parlamentul României şi publicată în Monitorul Oficial nr. 896 din data de 1 octombrie 2004:

- Art. 2: Se instituie Ziua Marinei Române care se organizează anual, pe data de 15 august;

- Art. 3: Ziua Marinei Române este sărbătoare civilă şi militară marcată de autorităţile publice şi celelalte instituţii ale statului prin organizarea unor programe şi manifestări cu caracter evocator, în spiritul tradiţiilor poporului român, precum şi prin ceremonii militare şi religioase organizate de Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Administraţiei şi Internelor;

- Art. 4: Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Decretul Marii Adunări Naţionale nr. 203/1960 privind stabilirea Zilei Marinei Republicii Populare Române, publicat în Buletinul Oficial nr. 8 din 17 iunie 1960.

   Ei, da, sunt restituiri necesare pentru identitate, pentru apartenenta si mandrie.
   Nu uitati sa dati click pe poze !

"Poftiti la bord !"
Obiectiv: F111"Marasesti"
.
.
.
"Bine ati venit!"
"Bine v-am gasit !"
Incepem sa ne tragem sufletul
   Cu legitimatiile de presa la gat ,aparate foto, camere video si ametiti de viteza  si volutele R.h.I.B.-ului (salupa usoara de interventie rapida) am urcat pe "scara pisicii" la bordul mandrului "Marasesti".fregata 111,nava amiral a Fortelor Navale Romane, unde am avut onoarea sa fim intampinati chiar asa, ametiti, stopiti si cam zapaciti (de la cursa plina de adrenalina din portul "Tomis" pana la locul de ancora al fregatei) de catre Comandantul secund al fregatei111 ,dl.Comandor Cornel Tanasescu si o parte dintre marinari, dandu-ne ocazia sa le uram "La multi ani si vant din pupa !"

   Adrenalinei cursei cu RhIB-ului "Fulgerul3" (de altfel o cursa "cuminte" - in termenii "vitezistilor" ce-l opereaza entuziasti) s-a adaugat (normal!) adrenalina scarii pisicii, dar pentru mine...adrenalina mirosului de nava militara, de metal amestecat cu ulei de arma, pitura, chit si briza marina.adrenalina care a ajuns la maxim pe puntea fregatei simtind si freamatul motoarelor si readucandu-mi in memorie aventuri trecute nu de mult pe linistita "281"...efectiv m-a rascolit si m-a facut sa ma simt acolo unde trebuie !

   Am fost primiti cu zambete largi si cu strangeri de mana si invitati la briefingul din careul ofiterilor, loc in care ne-am mai linistit inimile ,dar de unde am tasnit apoi la pupa, unde ni s-a indicat ca se va vedea cel mai bine intreaga festivitate, nava fiind orientata cu prova in larg si cu pupa spre mal, spre Comandament, acolo unde incepuse sa se umple de lume venita sa vada si sa se incante de exercitiile militare pregatite.

.
   Contrar a ceea ce am auzit mai tarziu de la o "colega" de la o televiziune care vorbea in timpul exercitiilor la telefon cu seful sau si-i tot repeta:"Nu am material, nu am nimic spectaculos!Nu este nimic deosebit, nu am ce filma, m-ati trimis degeaba !", eu pot spune ca am avut ce vedea, tinand cont ca toata manifestarea avea ca epicentru "Marasestiul", dar se orienta catre mal, unde poporul iubitor de marinareli si zburatoare invadase faleza, tot acest spectacol fiind conceput pe acea orientare!
   Bine, si ce poti spune cand esti in miezul evenimentelor ,in mijlocul miscarii si desi ai oameni in echipa, nu stii sa ti-i rotesti pe dupa nava ca sa prinda miscari si unghiuri!
   Noi am fost multumiti fiind trei si Resboinicii doar doi, dar cum ati vazut din pozne si din filmarea Anei-Maria si veti vedea si din filmarea mea, asa neprofesionisti cum suntem noi, am "avut" material, spectaculos sau nu, voi socotiti.

   Cinstit vorbind, pentru mine personal "spectaculos" a fost faptul ca am putut sa stau de vorba cu marinarii, sa glumim, sa impartasim pareri, idei, experiente, sa interactionam si sa relationam.
.
Asa se da onorul !
Ridicarea Marelui Pavoaz
   Si tot cinstit vorbind, m-am bucurat cand am reusit sa-i fac sa se simta mai relaxati in prezenta noastra, nu de alta, dar conform legitimatiilor pe care le aveam de gat, eram presa, nu?Adica gura satului pusa pe can-canuri, scotoceli si...chestii "spectaculoase"...Dar s-au lamurit si din rigiditatea si rezervarea in care erau la inceput, au redevenit ceea ce stiam eu ca sunt: veseli, isteti, comunicativi,sociabili, deosebit de placuti de la mic la mare, astfel incat zau, eu am cam pierdut din ceea ce se intampla pe mare stand la glume si la povesti cu ei!
   Da domnilor marinari-soldati,maistri, ofiteri!Mi-ati sabotat filmarile !M-ati tinut de vorba, numai ca sa nu pot eu sa-mi fac treaba !!!
   Nu-i asa.
   De fapt, astfel "mi-am facut treaba", caci nu eram acolo cu serviciul nici unul dintre noi, ci cu pasiunea si dragostea de voi, eram acolo ca sa va cunoastem sa va vorbim, sa va ascultam.Si astfel consider ca m-ati ajutat, pe mine si pe colegii mei, "neprofesionistii independenti", aceia care totusi stim ce este un AK de 30, stim cati cilindri au motoarele navale de Resita, stim si deosebirile...majore dintre un MIG 21 Lancer si un F16 ,sau de ce aveti RBU6000  pe punte! Si ce nu stim, ne interesam, aflam, invatam, ca sa ne nu facem de ras .
   Si stim sa folosim si alidada !

.
"Ai prins-o Iuliane?"(Iulian Resboiu.ro)
   Desfasurarea de forte militare in acele ore nu a fost mica.
   Simularile de lupte din exercitiul complex naval-aerian la care am luat efectiv parte (trosc-trosc, dar si cand am simtit in oase 2 bubuituiri de zile mari...mama-mama !) au continut si pirati, si Pume naval-care apropo, au "baletat" asa de frumos in jurul cargoului "suspect" de zici ca erau la show aerian - am revazut IAR99 vajaind impreuna cu Mig-urile 21 , batalionul 307 de infanterie marină (B.I.M) cu micile ambarcatii vitezomane cu motor, plus monitor si vedeta (VPR) si dragor si corveta (264),fregate, iahturi,iole...plus grozavul "Grozavul",unul din cele doua remorchere grele, moderne si spargatoare de gheata in acelasi timp (Made in Romania,parol!)

  Fasaiau rachete de semnalizare, proiectile contramasuri, trosnea artileria fiecarei nave ca la zile mari...Adica zgomot, lumina, dar sa stiti ca nu ne-am lasat pacaliti de suprafata: scafandrii, BIM-ul, pilotii, au fost deliciul exercitiului !
Si incep bubuielile !
.
Cred ca se amuzau pe seama noastra...
.

  Ii vedeti in pozne, dar o sa-i vedeti si in filmul meu...in curand, nu ma grabiti!

  Da, a fost foarte,foarte cald...Oricum, altfel te simti in larg la temperaturi ridicate, fatza de tzarm, dar marinarii au avut grija sa ne serveasca tot timpul cu apa si sucuri reci plus o cafea tare buna, marinareasca, astfel incat soarele nu ne-a afectat prea mult si am putut sa "mishunam" neobositi in toate directiile.
.
  Am avut o senzatie interesanta de festivism data in primul rand de uniformele impecabile, de Marele Pavoaz pe care am avut prima oara in viata
onoarea sa-l salut, de imnul Romaniei, de comportamentul cordial al gazdelor si solicitudinea lor.

  Si cum viata poate sa-ti ofere intr-o singura zi o gramada de surprize placute, intr-o pauza de gustare in careul ofiterilor pe cine gasesc stand amuzat si privindu-ma ?Pai pe cine altul decat "ofiterul cu sala de internet", cel care dintr-o rigla de plastic,una de lemn si un stick ne-a oferit "cafe internet" acum un an pe puntea de comanda a navei 281 "Constanta" (mai tineti minte articolul si persoana, nu?
 Este AICI, adica dl.Capitan Comandor Ion Gheorghiescu !)
.
  Bucuros ca l-am regasit, am "profitat" sa il luam de profesor si sa ne urce pana la comanda, unde dansul a avut placerea sa le arate colegelor mele Corina si Ana-Maria aparate, butoane si mai ales ceea ce le-a fascinat: alidada !(ati vazut-o la articolul anterior al Anei-Maria).
  Vesel ca intotdeauna si cu o placere de a explica deosebita, a reusit sa ne captiveze pur si simplu.
  Sa stiti domnule Cpt.Comandor ca ati facut un lucru mare: doua doamne civil sa devina asa de interesate si sa mai si retina ce le-ati explicat...Lucru rar, felicitari !

Multumim de amabilitate!
  Vedeti?
  Vorbeam de "spectaculozitatea" evenimentului mai devreme, nu?
  Pai ce poate fi mai spectaculos decat sa interactionezi cu asemenea oameni dispusi sa stea dupa tine, sa-ti povesteasca, sa-ti arate si chiar...sa-ti faca glume ?
  Si asta dupa cum v-am spus, de la mic la mare!
  Amuzant a fost cand in discutia cu doi soldati pe heliport, vorbind despre numarul din ce in ce mai mare al reprezentantelor sexului frumos in marina militara, unul dintre ei spune:
"Sotia mea e aici,cu mine !"
  "Pai eu am si sotia cu mine aici, mereu !"
  Am cascat ochii;
  " Serios?"
  Privindu-l atent abserv ca mustaceste si-mi pica fisa!
  "Hai domne ca mi-ai facut-o !!! Adica nava, nu?"
  Au pufnit toti in ras si am zis:
  "Bravo ! M-ati luat ! Uitasem ca nava este mai pretentioasa decat sotia iar pentru marinarii necasatoriti chiar sotie este !Unu la zero !"
  Da, chestie care o stiu de mic din povestile cu marinari si confirmata anul trecut de toti pe care i-am cunoscut atunci.

  Si sa nu-l uit pe dl.maistru principal Pap Andrei care a avut placerea sa-i arate Anei-Maria puntile si sa ne tina in glume si povestioare pana la imbarcarea pentru intoarcerea in port.
.
  Of, si cu intoarcerea asta...
  Cum sa mai pleci domne de unde-ti place?
  Si mai ales ca nu vrei?
  Dar, din nefericire, a venit si acesta clipa, doar ca eu...nu ma mai dadeam coborat, fiind tinut de vorba exact la scara si nemaiterminand neam, astfel incat a plecat primul "Fulger" si cu chiu cu vai si multe strangeri de mana si multumiri, am coborat ultimul in cel de-al doilea...
 Iulian entuziast (foto Adina,Resboiu.ro)
"Haideti domnisoara sa vedeti si de sus!"
  Ma uitam cu regret in sus, la marinarii care ne faceau cu mainile si ma gandeam cat de multe mai sunt de spus, de impartasit...si chiar de glumit !
.
  Am fost condusi la plecare de parca eram musafirii unui chef  tare, musafiri de care gazdele se despart cu regret in poarta, purtandu-i cu privirea pana departe...Sau conducandu-ne tocmai ca sa se convinga de faptul ca au scapat de noi ?!
.
  Timonierul "Fulgerului" ne-a facut un tur de onoare in jurul fregatei si...dusi am fost !

.
.
  Zilele acestea am citit pe forumuri diverse pareri cu privire la acest gen de festivitati, pareri care m-au enervat, scrise desigur de catre oameni care nu au avut niciodata de a face cu vreo structura militara, militarizata sau macar intr-un fel oarecare cu o disciplina de acest gen, o responsabilitate.

  S-a spus de exemplu, citez inexact :

  "Festivitatile de acest gen sunt o fanfaronada, o prostie atunci cand nu ai nici cu ce sa tragi intr-un dusman!"

  In prmul rand acesti oameni nu au cum sa inteleaga ce am scris la inceputul articolului despre ce inseamna pentru identitatea unui militar aceste zile, dar ce inseamna si pentru omul de rand care de abia de curand prin asemenea programe gen "porti deschise" si zile ale armelor de exemplu, poate in sfarsit sa se apropie de militar, de viata lui, de arma lui, poate comunica, poate primi informatie si...putin sau mai mult, poate simti ca cei care-l apara chiar il pot apara.
  Munitia daca doamne fereste este razboi, va veni.
  Armamentul se repara, se cumpara.
  Dar profesionalismul, pregatirea, daruirea, ori le ai, ori le dobandesti cu multa sudoare si multe rigori, ori nu exista de loc si nu le vei obtine nicicand, pentru ca nu le poti cumpara ca pe cartuse sau rachete..
  Acest gen de manifestari sunt cea mai buna poarta intre o structura dura, dedicata protejarii unui popor si omul de rand care plateste pentru ea si fara aceste activitati ar face ca acum multi ani:
  "Platesc dar ii vad asa,doar la defilari si...nimic, altceva nimic, nu stiu nimic despre ei !"
  Mai ales ca nu se mai face armata obligatoriu, deci din ce in ce mai putini stiu ce se intampla
acolo si in ce fel.
  Trist cand oamenii afirma astfel de prostii, dar mai trist daca le cred.
  Marinari !
  Ceea ce faceti este bine si frumos, serbati, petreceti impreuna cu noi, si doamne fereste de vreun razbel, dar noi stim ca voi, ca si pompierii, ca si intreaga armata romana, cu toate problemele si lipsurile, o sa va indepliniti datoria la care v-ati inhamat!
  Va sustinem, suntem langa voi si nu va lasam !
  La multi ani si

VANT DIN PUPA !

Prima parte a seriei: DA CLICK AICI
Mai multe foto: in grupul de facebook "Suntem Romania!"-AICI !
*nemotoujours*
foto; corina si nemotoujours

Material realizat impreuna cu "O mana de cuvinte"

.


Multumim foarte mult pentru ajutorul dat de catre compartimentul

 Informare si Relatii Publice
 al
Fortelor Navale Romane
  









DIN MERSUL RHIB-ULUI !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu