04 martie 2015

782.Putina moderatie - sau despre Romania intre orient si occident

    La inceperea primului razboi mondial, Romania nu s-a aruncat cu capul inainte, pentru a intra in razboi de o parte sau de alta. De fapt, romanii nu erau hotarati de partea cui sa se plaseze, caci erau deja formate niste tabere. Regele Carol I voia sa intre de partea Germaniei, dar politicienii romani nu voiau acelasi lucru. Pe regele Carol il legau de Germania legaturile de rudenie, insa pe politicienii romani de atunci nu-i mana in razboi decat interesul national. Iar interesul national al Romaniei insemna Transilvania, Basarabia si Bucovina. Ce sa alegi, Trasilvania si Bucovina, sau Basarabia? Era greu de prevazut de partea cui va fi victoria, iar a te plasa in tabara viitoriulor invingatori este un lucru foarte important in politica si chiar in viata. Dar politicienii romani nu s-au grabit si, urmarind evenimentele, au facut o alegere extraordinar de buna.

DA PAGINA !

    La al doilea razboi mondial a fost altfel. . Singurul nostru vecin prieten – Marea Neagra – nu a putut sa ne ajute, asa ca ne-am supus cerintelor celorlalti prieteni si am pierdut o parte din nord-vest, cat si din est si nord-est. Patimile starnite cu aceasta ocazie ne-au determinat sa ne aruncam cu capul inainte, alegand singura solutie care ni se parea salvatoare in acel moment. Daca acum am pati la fel, cred ca am proceda tot asa, caci si acum avem atatea resentimente fata de cruzimea istoriei si a “prietenilor”.

    Ciudat e ca in primul razboi am intrat nu pentru ca am prevazut cine va castiga, ci pentru ca am facut o alegere pentru tara. In al doilea razboi am intrat fiind convinsi ca victoriosi vor fi germanii. Si am fost alaturi de germani, luptand chiar in prima linie. In disputa dintre occident si rusi suntem intotdeauna in prima linie, macar prin pozitia noastra geografica.

    Acum suntem la fel de cuprinsi de patima resentimentelor. Acum suntem, in continuare, convinsi ca NATO va castiga confruntarea cu Rusia. Daca la inceputul celui de-al doilea razboi mondial, cucerirea rapida, fara drept de apel, a Poloniei si Frantei de catre Germania ne-a convins ca victoria va fi de partea nemtilor, acum victoriile SUA in Irak si Afganistan (victorii militare categorice, obtinute cu pierderi foarte mici) ne-au convins ca victoriosi din confruntarea occident-Rusia vor fi cei din occident.

   Dar daca exista un echilibru de forte intre occident si Rusia, interventia Chinei de partea Rusiei va fi devastatoare. Pe orice plan – economic, politic si militar – balanta inclina acolo unde se aseaza China. Iar noi suntem in prima linie. Asa ca putina moderatie nu ne-ar strica. Si ar trebui sa urmarim in primul rand interesele tarii, asa cum au facut politicienii in primul razboi mondial.

*Decenu*

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu