16 septembrie 2015

891.In afara spațiului Schengen (2) - D'ale romanilor??? (Critica sau...autocritica?)

    În drum spre casa, am oprit la o fântână, la marginea unui sat care era plin de fântâni (asta am văzut ulterior). Nu știam dacă apa era potabila sau nu, dar am riscat: dacă am băut eu apa de la robinet în Malta, pe care scria ca nu e potabila, ce-as putea păți dacă beau apa nepotabila în România? Surpriza: indiferent dacă era sau nu potabila, apa avea un gust extraordinar! Oooo, ce apa minunata este în România, de o mie de ori mai buna decât apa plata din sticlele cilindrice din Malta! Mai târziu, am oprit, undeva pe lângă Râmnicu Sărat, la un local, undeva unde am văzut ca putem bea o cafea și sa cumpăram ceva de mâncare. Surpriza: trei cafele foarte bune au costat 4.5 lei! În Malta, pe o cafea și doua ciocolate calde plătisem 5.3 euro, iar „ciocolatele calde” erau o zeama și atât. În plus, barmanul a greșit socoteala, încărcându-ne la nota de plata cu 60 de cenți!
   Am cumpărat și ceva legume, după ce vânzătoarea ne-a spus ca sunt românești. Când am văzut preturile, pur și simplu am pufnit în ras, dar n-am explicat vânzătoarei de ce rad. Știam preturile din România, dar ma gândisem ca au crescut, din cauza secetei, nu ma așteptam ca ele sa fi rămas aproximativ aceleași, dar oricum m-au surprins. Erau atât de mici, comparativ cu cele din Malta, încât aveam senzația ca puteam cumpăra orice, nu era nevoie sa socotim și sa drămuim banii, din cauza imaginii de nababi am pufnit în ras. În Malta cele mai ieftine roșii (și cele mai bune, produse local prin metode ecologice) costau doi euro, însă în România erau 2 lei. Surpriza cea mare a fost când am mâncat: toate aveau un gust dumnezeiesc! Iar când s-a răspândit în mașină mirosul legumelor românești, acesta era atât de puternic, încât puteai sa te saturi numai din miros. Cred ca n-ar fi rău sa se producă și parfumuri cu miros de legume românești, măcar pentru încăperi și autoturisme.
DA PAGINA!

.
   A doua zi am făcut un drum la Piatra Neamț, pentru un colet internațional. În oraș, pietonii așteptau cuminți sa treacă întâi mașinile, iar dacă opream mașina la trecerile de pietoni, majoritatea grăbeau pasul, ca sa nu ma tina mult pe loc. Pentru ca venisem de la Roman, cei de dinaintea noastră de la coada ne-au lăsat în fata, zicând ca ei poate sa mai aștepte, pe când noi ar trebui sa ne grăbim.
   Da, româncele se machiază prea strident, se îmbracă nepotrivit. Romanii și româncele își construiesc o imagine de mari șefi și de oameni plini de bani, de mari doamne, chiar de dive (?) – cred ca acest cuvânt este sinonim, de fapt, cu „țoapă”, caci nu înțeleg cu adevărat ce înseamnă, cred ca arata succesul de imagine publica al unei oarecare. Asta arata ca romanii, în general, au o profunda problema de imagine personala și își construiesc o imagine total nepotrivita cu ceea ce sunt ei, de fapt. Problema de imagine provine din educație, educație primita de la formatorii de opinie și de la televizor, unde vad zilnic tot felul de mitocani și tot felul de țoape (asa numitele noastre dive), care ne invadează viata, datorita promovării intensive și agresive a acestui model de parvenit social.
.
   Da, romanii au probleme cu comportamentul în societate, adică cu ceea ce învățau, cândva, în primii șapte ani de acasă. Acești șapte ani au fost înlocuiți cu modelul de comportament promovat de mass media. Problemele de imagine mai arata ca romanii au niște răni în ceea ce privește imaginea lor, răni făcute prin atacuri succesive și violente la adresa imaginii lor de romani. Nu defecte, ci răni. Nu lipsa de civilizație, ci doar o stare de confuzie în ceea ce privește un mod standard de comportament, o imagine standard pe care o avem cu toții despre noi înșine. Dacă auzim mereu ca romanii sunt hoți, leneși, prosti, incapabili de organizare, dacă țiganii au ajuns sa ne reprezinte peste hotare (nerealist, dar asa sunt prezentați), iar cuvântul „rrom” a devenit aproape sinonim cu cel de „roman”, nu e normal ca asta sa te doară? Nu e normal să-ți fie frica sa fii astfel etichetat, chiar dacă pe nedrept? Nu e normal sa încerci sa schimbi imaginea pe care o ai? Nu e normal ca romanul sa încerce să-și creeze o alta imagine în societate decât cea de țigan, hot, leneș și prost? Soluția (greșită, dar la fel de intens promovata de mass media, prin comparații cu alte popoare) înseamnă sa renunțe la cei șapte ani de acasă, pentru ca educația tradițională este asociata, în mod eronat, în mintea noastră, cu
.
insuccesele de imagine din prezent. Imaginea romanului despre sine este, în prezent, una plina de răni. Răni căpătate nu datorita celor șapte ani de acasă, ci răni provocate de o propaganda agresiva, un atac puternic la adresa imaginii de sine a romanului la nivel de popor. Deci romanul își vindeca rana (în mintea lui), încercând sa înlocuiască aceasta educație tradițională (buna) cu ceva nou, ceva la moda, ceva ce este apreciat de către toată lumea considerata civilizata. Ceva nou ce poate fi? Doar ceea ce se vede la televizor, caci sursele tradiționale de educație par a fi dus la acest mare insucces de imagine. Iar la televizor vezi telenovele cu țoape și mitocani, spectacole ieftine cu pitipoance și cocalari, prezentate ca fiind „dive” și, în general, oameni de succes. Pai, dacă imaginea tradițională te-a făcut sa fii considerat „rrom”, nu e normal sa încerci s-o schimbi cu imaginea oamenilor prezentați ca fiind de succes? Educația tradițională a celor șapte ani de acasă se potrivește cu felul nativ de a fi al romanilor, pe când adoptarea educației de la teveu nu se potrivește, aceasta însemnând sa imiți mitocani și țoape, ca și cum ai fi unul adevărat. A imita mitocani nu înseamnă ca ești mitocan, dar înseamnă ca poți sa devii unul. Iar dacă te obișnuiești sa fii mitocan, înseamnă ca ai nevoie de șocuri puternice de la viata, ca sa te trezești.
*Decenu*
foto:internet
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu