.
Proiectul despre publicitatea la jocuri de noroc se discută azi, de la ora 17.00, în Comisia Juridică din Camera Deputaților, într-o ședință reunită cu alte 4 comisii. Ți-am mai scris și în urmă cu câteva săptămâni, însă acum proiectul chiar se află pe ordinea de zi.
A ajuns aici după ce a trecut de Senat, unde a fost modificat substanțial astfel încât să lase publicitatea aproape la fel de agresivă. Camera Deputaților are ultimul cuvânt de spus.
Însă, în forma în care a ajuns la deputați, proiectul nu schimbă mare lucru și e în favoarea industriei.
Și există dovezi că tinerii sunt ținte pentru reclama la jocuri de noroc și că operatorii vor să-i transforme în profit.
Un studiu de piață comandat de o casă de pariuri arată unde își joacă banii tinerii de 14-17 ani. Asta, deși adolescenții nu au voie să intre în săli de joc sau să parieze online.
De exemplu, casa de pariuri știe că, pentru 66% dintre tinerii de 14-17 ani, reclama este cel mai important criteriu când aleg un produs. [1]
Tocmai de asta, modificările la proiectul de lege introduse la Senat sunt frecție la picior de lemn. Te numeri printre cei peste 160.800 de semnatari ai petiției prin care cerem interzicerea publicității la jocuri de noroc. Stă în puterea noastră să le cerem deputaților să corecteze proiectul.
În câteva ore, Comisia Juridică va discuta proiectul de lege cu reclama. Avem foarte puțin timp să acționăm pentru a le influența decizia deputaților. Îi putem convinge să renunțe la amendamentele de la Senat, dacă le scriem cât mai mulți dintre cei care am semnat petiția.
Pentru ca totul să meargă rapid, ai mai jos câteva argumente pe care să le folosești când le scrii deputaților. Adresele publice de e-mail ale deputaților sunt deja încărcate în platforma Declic. Tu trebuie doar să compui un mesaj și să-l trimiți cât mai repede.
- Potrivit modificărilor de la Senat, în loc de bannere imense, vom avea doar bannere foarte mari (de maximum 30 de mp), cu bulina interzis sub 18 ani și mesajul Fii responsabil. De pe aceste bannere vor dispărea premiile în bani și bunuri. Dar ele vor putea fi în continuare folosite în reclama de la radio și TV, după ora 23:00. Această modificare nu schimbă cu aproape nimic situația actuală a reclamelor agresive. Vă rog să renunțați la ea.
- Alt amendament spune că influencerii, persoanele publice și foștii sportivi nu mai au voie să facă reclamă la jocuri de noroc la TV și radio. Dar pot în continuare să apară pe bannerele de pe stradă. Acest articol este neuniform, se referă la publicitatea audiovizuală, dar nu și la cea de pe stradă. De asemenea, încalcă art. 45 din Constituție și face legea vulnerabilă în fața unei decizii de neconstituționalitate dată de CCR.
- Totodată, Senatul a modificat proiectul astfel încât reclama să fie în continuare permisă la orice oră din zi, în timpul competițiilor sportive, prin afișarea siglei caselor de pariuri.
Vă solicit să eliminați amendamentele introduse la Senat și să readuceți PL-x nr. 135/2023 la forma inițială. Adică la forma în care orice tip de publicitate stradală și audiovizuală la jocuri de noroc și pariuri sportive să fie interzisă.
Îți iei 5 minute să le scrii chiar acum deputaților? E ultima șansă să mai schimbăm ceva, Camera Deputaților are ultimul cuvânt de spus. Comisia Juridică se reunește azi, de la ora 17.00, cu alte 4 comisii care trebuie să depună raport pentru proiect. Un raport favorabil pentru proiectul readus la forma inițială înseamnă un pas mai aproape de victorie. După raport urmează votul în plen.
Te rog să păstrezi un ton politicos. Altfel, riscăm ca tot efortul să fie degeaba.
Fără reclame la păcănele,
Ana și echipa Declic
PS: De la 1 iulie, în Belgia, publicitatea pentru jocuri de noroc va dispărea de la TV, radio, din cinematografe, print, spaţii publice, dar și din online. Iar în anii următori vor fi restricții și pe stadioane. Este exemplul că se poate. Împreună, am putea face ca asta să se întâmple și la noi.
Note:
[1] Pressone[.]ro: Frăția păcănelelor. Un parlamentar român susține că ar trebui mai multe săli de jocuri de noroc pentru că „ar ajuta economia”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu