Aviaţia este mereu un domeniu
fascinant pentru cei care se încumetă să aprofundeze cercetarea
istorică şi nu numai. A zbura pentru a atinge chiar şi pentru o
clipă cerul cu mâna a fost unul dintre visele dintotdeauna ale
fiinţei umane. El, Omul, şi-a recunoscut limitele fizice, dar a
cutezat totuşi să privescă spre albastrul infinit al cerului şi
să spună cu seninătatea şi inocenţa unui copil: „Mama,
uite! Vreau acolo, sus!”
Poate că nici una dintre
realizările umane nu îmbină atât de interesant şi de util, în
acelaşi timp, ideea de zbor cu realizările de vârf ale ştiinţei
şi tehnicii. Dar, dintr-o dată, pe pânza avioanelor de la
începutul secolului trecut a apărut cocarda. Mai întâi timid,
pictată şui de un oarecare meşter zugrav, mai târziu cu
dimensiuni din ce în ce mai mari şi în culori adeseori stridente,
amintind de carnavaluri. Lumea se înfierbânta, generalii fremătau
laolaltă cu politicienii, iar publicul credea că piloţii-actori nu
mor niciodată, că piesa are întotdeauna happy-end.
Din păcate, dezamăgirea a
fost teribilă. Omenirea a aflat încă o dată, mult mai curând
decât se aştepta, că „războiul
este o crimă imbecilă”1.
În Marele Război (1914-1918), care nu a lăsat în urmă decât
regrete şi doliu, avioanele au devenit dintr-o dată instrumentele
distrugerii, cocarda fiind cizelată pe derivele şi aripile
maşinilor zburătoare în funcţie de părerile diferiţilor
artizani ai războiului aerian. Iar în cele două decenii de linişte
relativă care au urmat (1919 – 1939), au fost experimentate noi
metode de folosire a avioanelor pentru scoaterea din luptă a
forţelor aeriene adverse şi nu numai.
DA PAGINA !
Pentru rezolvarea problemelor
cu care se confruntau teoreticienii utilizării acelei arme pe câmpul
de luptă au fost efectuate nenumărate studii şi, de exemplu, în
anul 1936, s-a ajuns şi la următoarea concluzie: „Dacă
se admite că domeniul aerian este domeniul decisiv şi că domeniul
terestru este dedicat numai rezistenţei şi deci numai defensivei,
există o tendinţă de a se accentua din ce în ce mai mult
proporţiile domeniului aerian în defavorul domeniului terestru,
reducând până la aproape completă dispariţie apărarea şi
armata terestră”2.
bombardand Ploiestiul |
O astfel de opinie se aseamănă
foarte mult cu ceea ce au încercat să obţină comandanţii
britanici şi americani cu strategiile lor câţiva ani mai târziu,
în cursul anilor 1943-1944, când au acţionat cu armadele lor
aeriene împotriva României pentru a forţa autorităţile de la
Bucureşti să iasă din lupta pe care acestea o susţineau împotriva
Armatei Roşii invadatoare. Bombardamentele masive pe care le-au
întreprins în acea perioadă aviatorii Statelor Unite şi cei ai
Marii Britanii asupra rafinăriilor de la Ploieşti şi Câmpina,
asupra triajelor de cale ferată de pe Valea Prahovei şi din Câmpia
Română, asupra Bucureştiului nu au constituit doar o criză
fulgerătoare datorată evoluţiei războiului pe continentul
european, o criză care deranja cât mai puţin posibil mersul normal
al vieţii şi activităţii economice româneşti. Acele
bombardamente au fost executate metodic, pas cu pas, fără pic de
şovăire omenească chiar şi la cei care nu credeau în disputa
propagandistică dusă de către ambele tabere implicate în cea de-a
doua conflagraţie mondială. În viziunea de ansamblu a
Comandamentului britanic al bombardierelor se regăsea imaginea unui
„cer de pe care
dezastrul se prăbuşea în fiecare noapte asupra fiecărui oraş
german”3.
Iar aliata Germaniei, România, a fost expusă acelui tip de
distrugere sistematică datorită faptului că autorităţile de la
Bucureşti au furnizat în permanenţă produse petroliere
Berlinului. Conform unor date statistice, între anii 1940-1944 au
fost trimise din Valea Prahovei în Germania 10.084.764 tone de
produse petroliere4
(aproximativ 27% din producţia totală a Puterilor Axei), menţinând
astfel în funcţiune industria de război germană.
Ploiesti,1944 |
Unul dintre principalele
impedimente cu care s-au confruntat strategii militari ai Marii
Britanii a fost lipsa de precizie în executarea bombardamentelor
aeriene de la înălţimi medii şi mari. După multe încercări
nereuşite întreprinse în cursul anilor 1939-1941, o serie de
experţi britanici au concluzionat că bombardarea cu precizie era o
chestiune de noroc, gradul necesar de acurateţe neputând fi atins
cu mijloacele pe care aceştia le aveau la dispoziţie în acel
moment. În plus, pierderile suferite în cursul raidurilor diurne de
avioanele de bombardament britanice deasupra Germaniei erau extrem de
mari, fapt ce a condus la generalizarea atacurilor aeriene nocturne
şi la renunţarea completă la cele efectuate pe timp de zi.
Aviatorii americani nu au fost
de acord cu opinia colegilor lor de peste Atlantic şi au perseverat,
afirmând la un moment dat că „sunt
în stare să pună o bombă într-un butoi cu saramură”5,
de la o înălţime de 30000 de picioare (aproximativ 9000 de metri),
cu ajutorul unui dispozitiv de control al direcţiei bombelor. Însă
piloţii respectivi nu se confruntaseră, precum Royal Air Force, cu
redutabila Luftwaffe şi au repetat majoritatea greşelilor făcute
de comandamentul britanic datorită tocmai propriilor idei de ducere
a luptei aeriene şi a echipamentului aeronatic pe care îl posedau.
Americanii au crezut că înţesarea propriilor bombardiere cu
armament defensiv de mare calibru reprezenta soluţia optimă pentru
executarea unor misiuni diurne în adâncimea teritoriului inamic.
Lipsa unui contact direct cu Luftwaffe şi-a spus cuvântul, primele
pierderi aeriene suferite de Statele Unite deasupra Europei fiind
deosebit de mari. Experţii militari ai SUA au fost nevoiţi să se
adapteze rapid la posibilităţile reale de ducere a acţiunilor de
luptă, stabilind că misiunile pentru atingerea unor obiective de
genul Schweinfurt (Germania) sau Ploieşti erau nu numai greu de
atins în anul 1943 pe timp de zi, fără avioane de vânătoare care
să escorteze în permanenţă bombardierele, dar şi extrem
periculoase pentru echipajele angajate în acele operaţiuni.
Avion american prabusit la Popesti-Leordeni |
Treptat, aviatorii americani
au căpătat experienţa necesară şi au adoptat o altă strategie,
care le-a permis să se opună cu mai mult succes în luptele aeriene
pe care le angajau cu Focke Wulf-urile deasupra Germaniei şi,
începând din aprilie 1944, cu IAR-urile şi Messerschmitt-urile
deasupra Văii Prahovei. Formaţii alcătuite din sute de
bombardiere, strânse în aşa numitele box-uri, au survolat
permanent cerul României în primăvara şi vara anului 1944 pentru
a-şi arunca încărcătura devastatoare asupra rafinăriilor din
Ploieşti, asupra rezervoarelor de produse petroliere, asupra
staţiilor de pompare de la Teleajen şi a sistemului de conducte
Ploieşti-Giurgiu şi Ploieşti-Constanţa. Apoi, îşi continuau
mişcarea „în pendul”, aterizând la Poltava, în Ucraina, şi
decolau după două-trei zile, cu cap-compas spre România – pentru
o nouă misiune de distrugere a instalaţiilor care prelucrau şi
transportau petrol – şi urma o nouă aterizare, de obicei la
complexul de aerodromuri de la Foggia, în Italia. Concomitent,
britanicii îşi continuau atacurile nocturne pentru dezorganizarea
economiei româneşti de război.
O vară a anului 1944 extrem
de fierbinte în cer şi pe pământ! În cursul celor 19 raiduri
executate asupra rafinăriilor de la Ploieşti, 223 de avioane
anglo-americane au fost doborâte, în timp ce aviaţia românească
a pierdut în luptă 188 de aparate6.
Crâncenă luptă pentru aurul negru al României! Iar acurateţea
bombardamentelor pe care şi-au dorit-o neîncetat strategii
americani s-a dovedit a fi doar o himeră. „Covorul
de bombe” al
Fortăreţelor Zburătoare şi Libertoarelor, lansat asupra
Fortăreţei Ploieşti, şi-a făcut datoria fără discriminare,
provocând distrugeri atât la obiectivele vizate, cât şi
instituţiilor publice şi cartierelor de locuinţe: rafinăriile au
fost lovite de 54 de ori, dar au fost distruse sau avariate şi 8989
de imobile şi 103 edificii publice, înregistrându-se peste 800 de
persoane ucise, 750 rănite şi circa 23000 de sinistraţi7.
Bagdad |
Peste ani, himera a reapărut
în limbajul celor care informează opinia publică fără să spună
nimic sub forma „loviturilor
aeriene chirurgicale”.
Iar ţintele au fost situate de această dată în Orientul Mijlociu
şi se numeau Bagdad şi Kuweit City. Iluziile strategilor aerieni
anglo-americani din timpul celei de-a doua conflagraţii mondiale au
fost oferite de „specialiştii
în imagini pozitive”
în mod controlat, prin intermediul mass-mediei, în aşa fel încât
reacţia opiniei publice împotriva bombardamentelor executate de
aviaţia americană, în principal, să nu crească în intensitate,
periclitând mersul operaţiunii militare „Furtună în Deşert”,
prin care Kuweitul a fost eliberat de sub ocupaţia irakiană.
Conflictul irakiano-kuweitian
din anul 1990 a fost cauzat de opiniile politice divergente privind
dreptul de control asupra resurselor de hidrocarburi din zona
Golfului Persic, iar mărul discordiei l-a reprezentat preţul
petrolului pe piaţa mondială. Cererile Bagdadului de modificare a
graniţei dintre cele două state au fost doar un simplu pretext
folosit de Saddam Hussein pentru a arăta că este hotărât să
impună kuweitienilor preţul care îi convenea. Dacă, în ianuarie
1990, barilul de petrol se vindea cu 20,5 dolari, în iunie 1990
acesta nu mai valora decât 13 dolari8.
Discuţiile care au avut loc în iulie 1990 în cadrul Organizaţiei
Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC), între reprezentaţii
grupului de state care susţineau un preţ „înalt”
– din care făcea parte şi Irakul – şi grupul de ţări adepte
ale preţului „scăzut”
– în care se aflau Kuweitul, Emiratele Arabe Unite şi Arabia
Saudită –, nu au reuşit să lămurească problemele. Regimul de
la Bagdad invoca faptul că o scădere a preţului petrolului cu un
singur dolar pe baril îi reducea veniturile anuale cu un miliard de
dolari. A urmat invadarea Kuweitului de către armata irakiană la 2
august 1990.
Pe de altă parte, conflictul
militar din Orientul Mijlociu din 1990 – 1991 a fost văzut de
mulţi analişti ca un război al lui George Bush împotriva lui
Saddam Hussein, în care preşedintele american a fost considerat, în
mod clar, cel care a declanşat concomitent pregătirile militare şi
diplomatice pentru lansarea unui „război
just” pentru
eliberarea Kuweitului cu ajutorul unei Forţe Multnaţionale
constituită special pentru atingerea acelui obiectiv, iar
Organizaţia Naţiunilor Unite a avut rolul de a găsi pentru Casa
Albă forma legală necesară pentru justificarea operaţiunilor
militare americane.
Bagdad,1991 |
În cursul războiului care a
urmat (15 ianuarie – 28 februarie 1991), marile unităţi ale
Forţei Multinaţionale au reuşit să elibereze Kuweitul de sub
ocupaţia armatei irakiene, însă câteva incidente militare au
readus în memoria opiniei publice faptul că acurateţea şi
eficienţa bombardamentelor aeriene, chiar şi în epoca
informatizării, lăsau de dorit.
Regimul de la Bagdad luase o
serie de măsuri încă din timpul conflictului iraniano-irakian
(1980-1988) pentru executarea unor lucrări de amenajare genistică,
realizând numeroase puncte de conducere la nivel strategic şi
operativ-tactic, precum şi un număr însemnat de buncăre şi
adăposturi antiaeriene. Printre altele, în perioada 1982 – 1986
au fost construite de către societăţile belgiene „SBBM & SIX
CONSTRUCT” şi „Societatea belgiană de lucrări publice” (CFE)
şase baze militare irakiene subterane la Tall Afar, Lussuf, Km.160,
As Salman, Tuz, Ad-Haim9.
Acestea aveau uşi blindate din Italia, centrale electrice şi
utilaje din Marea Britanie, dispozitive de etanşare şi filtrare a
aerului din Elveţia şi alte componente din Suedia. De asemenea,
societatea „Nord France” a participat la construirea a două baze
subterane la Al Havy şi Qalat Saleh, apoi o serie de firme britanice
şi iugoslave au fost prezente în Irak pentru realizarea a încă
două programe militare de acelaşi gen.
Toate lucrările de amenajare
genistică de la punctele de conducere principale au fost completate
cu sisteme de mascare ingenioase. Totodată, regimul de la Bagdad a
dispus crearea de obiective false în cursul pregătirilor militare
derulate înaintea declanşării operaţiunilor Forţei
Multinaţionale. Este paradoxal faptul că tocmai firme vest-europene
au furnizat Irakului imitaţii gonflabile de arme, asemănătoare cu
cele reale. O machetă gonflabilă de tanc în mărime naturală,
fabricată la societatea „Airborne Industries” (o firmă
britanică din Leigh-on-Sea, Essex), putea fi depozitată într-un
sac mai mare, cântărea 30 kg, se umfla cu ajutorul unei pompe
obişnuite şi costa doar 20000 de franci francezi (aproximativ 4000
de dolari). Văzută din aer, o asemenea machetă semăna foarte mult
cu un tanc sovietic T-72, aflat în dotarea armatei irakiene, dar
costa de 1200 de ori mai puţin decât acesta10.
Conform unor estimări
realizate după războiul din 1991, sistemul ingenios de mascare şi
folosirea de către Bagdad a ţintelor false au condus, după trei
săptămâni de raiduri ale aviaţiei americane (în principal), la
păstrarea neatinsă a circa 60-70% dintre obiectivelor militare
irakiene11.
Iar condiţiile în care s-au desfăşurat bombardamentele respective
au fost uşurate de o decizie cu totul neobişnuită adoptată chiar
de către regimul de la Bagdad la începutul ostilităţilor
(ianuarie 1991): un număr de 115 avioane irakiene – 24 Mirage F-1,
4 Suhoi-20, 40 Suhoi-22, 24 Suhoi-24, 7 Suhoi-25, 12 MIG-23, 4 MIG-29
– au evitat să se angajeze în luptă cu aviaţia Forţei
Multinaţionale şi au reuşit să aterizeze în Iran12.
Până în prezent nu au fost oferite explicaţii oficiale privind
motivele care au condus la o asemenea decizie şi nici amănunte
referitoare la soarta acelei flote aeriene.
Astăzi, când şi cel de-al
treilea război din Golf s-a încheiat cu victoria militară a
Statelor Unite ale Americii, există nenumăraţi analişti politici
care laudă precizia ultimelor „lovituri
chirurgicale”
executate de bombardardierele americane în martie şi aprilie 2003
asupra Bagdadului, fără să menţioneze faptul că acestea au lăsat
în mod intenţionat neatins unul dintre obiectivele irakiene
esenţiale pentru Casa Albă, sediul Ministerului Petrolului. Lupta
pentru controlul aurului negru a revenit în prim-planul buletinelor
de ştiri televizate, extrem de spectaculoasă pentru cei care
privesc non-stop la CNN. Dar cum s-a putut întâmpla aşa ceva din
moment ce se cunoştea faptul că sute de mii de victime nevinovate
urmau să sufere de pe urma războiului? Iar analiştii politici din
toate colţurile lumii, inclusiv din România, au preluat o
neinspirată asociere între cuvintele „chirurgical” şi
„bombardamente”, stârnind fiori pe şira spinării. Viaţa şi
Moarte, îngemănate publicistic în cala B-urilor americane! Acei
oameni nu au înţeles că medicina nu se face cu un bisturiu de 10
tone TNT fixat sub aripa unui avion, indiferent câte Turnuri Gemene
se vor prăbuşi până la Judecata de Apoi. Şi, oricât de
sofisticate se vor dovedi armele care ajută ca „umbra
Morţii să se-ntindă tot mai mare şi mai mare”,
este bine să nu uităm de acele mici dezastre care au marcat ultimii
60 de ani ai omenirii: Varşovia (1939), Rotterdam şi Coventry
(1940), Hamburg şi Köln (1943), Ploieşti (1944), Dresda, Tokio,
Hiroşima şi Nagasaki (1945), Bagdad (1991), Belgrad (1999), Kabul
(2001) şi din nou Bagdad (2003).
*lt.col.dr.(r) Petre Opris*
reeditare:nemotoujours
foto:internet
NOTE:
-
Pierre Clostermann, Daniel Costelle, Bruno Klostermann, vărul german al lui Clo-Clo, în „AeroMagazin” nr.7/decembrie 2002, p. 32.
-
Lt.av. Th. Darie, Spre orizonturi noui – O Armată a Aerului exclusivă şi o Bătălie aeriană decisivă, în „Revista Aeronautica”, anul X, iulie-august 1936, p. 37.
-
James L. Stokesbury, Scurtă istorie a celui de-al doilea război mondial, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1993, p. 242.
-
Gavriil Preda, Importanţa strategică a petrolului românesc în perioada 1939-1947, Editura Printeuro, Ploieşti, 2001, p. 293.
-
James L. Stokesbury, op.cit., p. 242.
-
Gavriil Preda, op.cit., p. 275.
-
Ibidem, p. 177.
-
Janice Gross Stein, Intimidation and Compulsion in Gulf, 1990-1991, în „International Security”, Center for Science and International Affairs - Harvard University, vol. 17, nr. 2, 1991, p. 149.
-
„Paris Match” nr. 2177, 14 februarie 1991, p. 35.
-
„Paris Match” nr. 2176, 7 februarie 1991, p. 27.
-
Războiul din Golf. Studiu politico-militar, Institutul de Istorie şi Teorie Militară, Editura Militară, Bucureşti, 1991, p. 197.
-
The Military Balance 1991-1992, The International Institute for Strategic Studies, Oxford, autumn 1991, p. 100.
Articol publicat în Festung
Ploieşti, coord.
Gavriil Preda, Ilie Manole, Eugen Stănescu, vol. I, Editura
Printeuro,
Ploieşti, 2003, p. 77-84.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu