18 octombrie 2019

1843. Gunoiul si Garda de Mediu

DeClic
M-am întors aseară de la București după o zi plină.
Stând în traficul din București, ieri dimineață, în mașină cu Cătălina, Mihuț și Tudor - colega mea de la Declic, soțul ei și băiețelul lor de doi anișori - le spuneam că nu cred că m-aș putea obișnui cu chestia asta, să pierd zilnic ore în șir în mașină, în drum dinspre și spre casă. Încercam de fapt să nu mă mai gândesc la emoțiile pe care le aveam legate de acțiunea de la Garda de Mediu, de la prânz.
Mi-am pregătit un set de posibile întrebări pe care mi le-ar putea pune jurnaliștii. Încercam să țin minte numele nenumăratelor legi și ordonanțe care reglementează gestionarea deșeurilor în țara noastră. Asta cu toate că, nu e nevoie să le ții minte, îmi spunea Cătălina, din experiența ei de jurnalist. Mi-a zis să rețin esențialul și să fiu pregătită să spun ce vrem noi să transmitem despre această acțiune. Simplu, pentru cineva obișnuit cu lumina reflectoarelor, mai greu de făcut pentru cineva obișnuit să se exprime mai mult prin imagini, ca mine 😀.
Iar imaginile au vorbit de la sine: câteva zeci de membri Declic au venit ieri la Garda de Mediu cu sacii de gunoi reciclabil să le spunem autorităților că nu avem unde arunca gunoaiele pe care le-am strâns separat.
Sunt mulțumită. Colegele mele Olga, Ana și Cătălina m-au ajutat să iasă un eveniment fără cusur. Olga, “olganizatorul” Declic, s-a ocupat de tot ce a fost nevoie pentru a merge totul șnur: a trimis notificările către primărie și jandarmerie, a vorbit cu firma de salubritate care a venit să strângă gunoiul la final, s-a asigurat că avem saci colorați, a preluat de la oameni gunoiul, l-a sortat și l-a pus în sacii aferenți și multe altele. Ana ne-a ajutat la aranjarea ”scenei”, astfel încât să se vadă bine sacii, bannerele, oamenii și firma Gărzii de mediu și a făcut un timelapse pe care l-a pus pe instastory Declic. Iar Cătălina s-a ocupat de LIVE-ul de pe pagina de Facebook Declic și m-a ajutat permanent cu sfaturi referitoare la ce și cum să fac sau să spun. A fost practic producătorul meu TV 😉.
Ce mi-a rămas de făcut a fost să vorbesc cu presa și cu reprezentanții Gărzii de Mediu. Și am făcut-o, două ore încontinuu. Am dat interviuri la Radio România Actualități, Europa FM, București FM, Digi24, Prima TV, Vice, Libertatea, Realitatea TV și sper că n-am uitat pe nimeni.
DA PAGINA!


Apoi am format o delegație de 5-6 membri Declic și am intrat la discuții cu autoritățile. Am fost întâmpinați de o adevărată armată de reprezentanți ai Gărzii de Mediu și chiar ai Ministerului Mediului. Din păcate, nimeni nu a venit cu o soluție. Mai grav, șefii Gărzii de Mediu ne-au spus că nu consideră că sancțiunile sunt o soluție și ne-au trimis să protestăm cu gunoiul la primărie. Le-am amintit din nou că una dintre principalele lor responsabilități e tocmai să îi sancționeze pe cei care încalcă legea.
Țin să le mulțumesc, în mod deosebit și nu în ultimul rând, membrilor Declic prezenți la acțiune. Au reprezentat cu cinste comunitatea Declic. Le-au spus jurnaliștilor poveștile lor despre reciclare. Cum adună reciclabilele și nu au unde să le arunce. Cum se plimbă cu ele prin oraș în căutarea punctelor de colectare separată. Apoi, în discuțiile cu conducerea Gărzii de Mediu, le-au spus cum luptă, fiecare în localitatea de unde provine sau la blocul în care locuiește, pentru implementarea unui sistem de colectare selectivă real. Am stat aproape o oră la discuții cu autoritățile și sunt ferm convinsă că am reușit să le transmitem mesajul nostru că vrem aplicarea legii și că nu ne vom opri aici.
Am plecat de la București mulțumită de cum a ieșit acțiunea noastră, optimistă că dacă vom continua să punem presiune pe autorități, până la urmă vom reuși să avem o țară mai curată și mai frumoasă, în care să ne facă plăcere să trăim. Nu va fi ușor, dar ne vom face un plan pe termen mai lung. Poate va fi nevoie de un raport al unui expert independent asupra situației colectării separate în România sau chiar de consultanță juridică pentru o acțiune în instanță împotriva autorităților care nu-și fac treaba.
Dar pentru a putea continua trebuie să știm pe cine ne bazăm și că avem fondurile necesare pentru a continua. Dacă acțiunea de la Garda de Mediu te-a convins, poți face un pas în plus pentru a deveni unul dintre cei ce sprijină lunar acțiunile Declic. În prezent, câteva sute bune de membri ne sprijină cu sume începând de la 10 lei, fiecare contribuie cu cât poate și nicio sumă nu poate fi considerată prea mică.
Poți deveni donator recurent dând clic pe butonul de mai jos. Vei ajunge pe pagina noastră de donații unde este selectată opțiunea „donație lunară”, în partea dreaptă sus. Cu câte puțin de la mulți ajungem cel mai departe. Dacă ești deja donator recurent, îți mulțumim.
Pentru o țară fără gunoaie,
Luminița și echipa Declic
P.S. Îți spun sincer, se citea pe fețele celor de la Garda de Mediu că nu-i interesează protecția mediului, ci protecția propriilor scaune. Dar, în același timp, faptul că au venit toată conducerea în bloc și au mai chemat și ajutoare de la ministerul mediului pentru a ne putea face față, mi-au întărit convingerea că, împreună, putem obține niște măsuri coerente, la nivel național, pentru punerea în aplicare a legii colectării selective. Ne putem baza pe tine în continuare?


Schimbarea societății în care trăim depinde de fiecare dintre noi. La fel și dezvoltarea platformei independente declic.ro. Nu acceptăm sprijin financiar din partea companiilor sau a altor entități ce doresc să influențeze misiunea și valorile noastre.
Sprijinul financiar, oricât de mic, din partea membrilor ne ajută să ne menținem independența și să dezvoltăm acest instrument al participării publice a cetățeanului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu