28 februarie 2014

436.Traditii in Romania:Niculițel: Orăria Mare la Lăsatul Secului

          
În 2014 Lăsatul Secului de Brânză se celebrează pe 2 martie.

1
În structura sărbătorii de Lăsatul Secului pot fi decodificate elemente ale arhaicelor celebrări echinocțiale (aprinderea focurilor sacre și săritul peste acestea), evidențiindu-i aspectul de sărbătoare solară. Focurile de Olării (cunoscute în alte zone ale țării ca Olelii, Urlalii, Hodăițe etc., aceste denumiri desemnând torțele aprinse, aflate într-o dinamică circulară) nu sunt pregătite și aprinse de întreaga colectivitate. Această sarcină este îndeplinită de câteva grupuri de flăcăi (maxim 15 ani), create pe baza vârstei, rudeniei, prieteniei și vecinătății, etniei.
Astăzi, ca urmare a deritualizării și adaptării obiceiului, printre materialele combustibile și-au făcut loc și anvelopele de cauciuc, din intenția de a întreține un foc cât mai mare, cu o durată mai îndelungată de ardere. Câteva reminiscențe ale obiceiului tradițional pot fi decodificate însă în:
  • momentele în care feciorii pârlesc solul sau desenează în aer cu ajutorul torțelor figuri luminoase (mai ales cercuri), interpretate ca simboluri ale victoriei Soarelui asupra întunericului la echinocțiul de primăvară.
  • săritul peste foc, cândva act de purificare și profilactic, un posibil rit de inițiere
  • strigările de tipul Olăria, olăria…, în trecut adevărate moduri de taxare a fetelor greșite (fie cele bătrâne, fie cele cu un comportament promiscuu).
DA PAGINA !

Adăugaţi o legendă
Aprinderea focurilor depinde în primul rând de condițiile orografice: prezența dealurilor și într-o oarecare măsură de grupul etnic: români+țigani la Niculițel, greci la Izvoarele (numit aici Hurhumbălu), români la Visterna, în trecut aromâni+bulgari la Caugagia (mingi din resturi textile, îmbibate cu gaz și aprinse erau rotite deasupra capului).

.
.
.
.
.
.
.
Pentru a contextualiza obiceiul la nivel balcanic exemplificăm câteva aspecte legate de Lăsatul Secului în Bulgaria și Macedonia.  Conform informațiilor de pe site-ul Muzeului Regional Burgas, în anumite regiuni din Bulgaria (de exemplu munții Rodopi), obiceiul tipic de Sirni Zagovezni (Lăsata Secului de Brânză) consta în aprinderea focurilor, numite local sirnica, oratnitsi, oruglitsi. În organizarea acestora erau implicați flăcăi de 8 – 14 ani. Înainte de lăsarea serii, tinerii pregăteau în zonele mai înalte materialele pentru ardere. Cei mai tineri dintre aceștia făceau focurile în interiorul satelor, pe străzi. Se credea că cu cât flacăra era mai mare, cu atât venea vara mai repede. Flăcăii și în anumite zone bărbații, femeile și copii răseau peste foc pentru prevenirea bolilor. Tinerii pregăteau prăjini, le despicau la unul dintre capete și puneau un pic de fân. Apoi aprindeau resturile vegetale și roteau prăjinile-torță (denumite URALII), rostind formule magice. Mingea de foc agățată de un lanț, învârtită deasupra capului se numea ORATNIK(A).  Similar, în satul Istibanja (Republica Macedonia), grupuri de tineri aprind focuri din resturi vegetale, pe străzi sau dealuri, existând competiția a cui foc este mai înalt. Aceștia rostesc următoarea formulă Junak sirelba strelashe/na ti chichi strelkata/daj mi ja kerkata…Orata Kopata… (muzeul de etnografie si arta Tulcea)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu